natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Bruk av grubletegninger
Lærere og lærerutdannere kan bruke grubletegninger på mange ulike måter i mange ulike situasjoner.
De vanligste grunnene til å bruke dem er for å:
- gjøre elevenes forestillinger og forståelse mer eksplisitte
- utfordre og utvikle elevenes forestillinger og forståelse
- illustrere alternative synspunkter
- stimulere til argumentasjon og diskusjoner
- hjelpe elever til å stille sine egne spørsmål
- ha et utgangspunkt for å starte undersøkelser
- fremme deltakelse og forsterke motivasjon
- anvende naturfaglige forklaringer i dagliglivets situasjoner
- ha et middel for differensiering
- fremme språkutvikling og forståelse
- utvide og forsterke aktiviteter
- oppsummere et emne
- gi en aktivitet til hjemmearbeid
- fremme naturfaglige aktiviteter i det offentlige rom
Grubletegningene er laget for å fremme forståelse. De presenterer alternative synspunkter som kanskje ikke har vært framme i diskusjoner tidligere, og de passer både for lærere og for elever. Lærere og studenter synes de er verdifulle for å forsterke og utvikle deres egen naturfagforståelse, ved blant annet å stille spørsmål som de ikke hadde tenkt at de ville vurdere å tenke over. Derfor vil grubletegninger ikke bare avdekke hverdagsforestillinger og usikkerhet som elever har, men de kan bli brukt som et verktøy for å identifisere egne hverdagsforestillinger. Som et ledd i forberedelsene til undervisningen kan lærere bruke grubletegninger til å tenke gjennom sin egen forståelse.