natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Introduksjon til opplegget
Praktisk informasjon
Forberedelse og utstyr
I hver enkelt økt får du oversikt over det du trenger i økta, under Forberedelser og utstyr.
PowerPoint. I økt 1 finner du en PowerPoint-presentasjon som fungerer som en støtte gjennom de ulike øktene.
Se forberedelse og utstyr til økt 1, økt 2, økt 3, økt 4 og økt 5.
Gjennomføring
Den detaljerte lærerveiledninga gir trinn-for-trinn-instruksjoner og eksempler på hvordan både grunnleggende ferdigheter og naturfag blir integrert i undervisninga, på måter som møter de ulike behovene elevene dine har.
I lærerveiledninga vil det ofte stå hva du kan si eller spørre om med farget bakgrunn, og potensielle svar fra elevene står i [klammeform]. For eksempel:
Si: Hvorfor er vindusruter laget av glass? [Det er gjennomsiktig, så man kan se gjennom det.]
Dette er ment som en veiledning til hva du kan si for å få fram viktige poenger. Elevenes svar i klammer er også veiledende, det er fint hvis elevene kommer innom dette svaret underveis i diskusjonen, men det er ikke det eneste riktige svaret. Du er selvfølgelig fri til å endre og tilpasse til din undervisning og til dine elever.
Begreper. Begrepene som det skal fokuseres ekstra på, er uthevet for hver økt. Forklaringa på hvert begrep kommer opp når du klikker på begrepet. Vær bevisst på å synliggjøre disse begrepene. Bruk gjerne begrepsvegg .
Didaktiske prinsipper
Dybdelæring
Dybdelæring handler om å få elevene til å forstå komplekse sammenhenger og til å overføre kunnskap fra en situasjon til en annen. For å oppnå dybdelæring må elevene få mulighet til å reflektere og sette ord på egne tanker.
Motivasjon og tilpasning
Elevene får i oppdrag å observere været og velge en passende aktivitet. Oppdraget skal motivere elevene ved at de skal finne ut noe selv.
I en aktivitet som tenk-par-del er det viktig å gi nok tid til tenke-delen, slik at alle rekker å tenke. Dette er viktig for å gi en tilpasset opplæring.
Relevans og anvendelse
Oppdraget er knyttet til været som er en del av omgivelsene våre.
Progresjon og vurdering
Alle begrepene til utforskinga er synlige i alle øktene, men de begrepene som det jobbes mest med i den enkelte økt er uthevet. Det er viktig at du arbeider bevisst med begrepene gjennom øktene, slik at du bruker begrepene riktig og gjentar dem der det faller naturlig. Gjennom opplegget møter elevene begrepene flere ganger, og de må utfordres til å bruke begrepene selv på ulike måter. Det blir en progresjon gjennom utforskinga der begrepsapparatet utvides og de selv klarer å bruke de riktige begrepene.
Læringsmålene til hver økt viser hva vi vil at elevene skal sitte igjen med etter den enkelte økta. Målene er særlig knyttet til kjerneelementene naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter og jorda og livet på jorda.
Vær bevisst på hvordan du gjennom økta kan se hva elevene har lært. Mange av aktivitetene er gode utgangspunkt for underveisvurdering. Gjennom en diskusjonsoppgave eller en skriveoppgave kan du få innblikk i hva elevene kan og forstår.
Språk og kommunikasjon
Det er god variasjon mellom å lese, skrive, tegne og snakke gjennom hele opplegget. Aktivitetene gir elevene ulike strategier for å tilegne seg et innhold. Disse strategiene vil gå igjen i arbeid med andre tema.
Utforskende arbeidsmåter
Utforskende aktiviteter er gjennomgående i hele opplegget. Det legges vekt på at elevene selv skal få tid til å tenke og finne ut hva de selv tror. Utforskninga er tredelt: Oppdraget er det spørsmålet (1) som elevene jobber med. De skal selv samle informasjon (2) til å formulere et svar (3) i form av en beskrivelse av været.
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Samle og bearbeide data
Å samle og bearbeide data i naturfag innebærer å planlegge en undersøkelse, gjennomføre en undersøkelse og analysere data fra undersøkelsen. I dette opplegget skal elevene samle egne værobservasjoner og presentere ei værmelding.
Gjennom opplegget øver elevene på å
- samle data fra værobservasjoner
- mestre bruk av utstyr for å samle data, her termometer
- jobbe systematisk og nøyaktig
- beskrive værobservasjoner
Formidle
Å formidle i naturfag innebærer å dele eget arbeid, inkludert egne data og resultater og hvordan man har kommet fram til disse. I dette opplegget skal elevene formidle egne observasjoner av været på bilder og ute.
Gjennom opplegget øver elevene på å
- vise til at formidling innebærer å dele egne værobservasjoner og hvordan man har kommet fram til disse
- svare på spørsmålet som undersøkes, her hvordan været er
- presentere værobservasjonene sine på en oversiktlig måte