natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
Lesing for læring i naturfag - Radar
Leseaktivitetene er knyttet til en artikkel fra Norsk Polarinstitutt i forbindelse med Sørpolekspedisjonen 2011:
Visste du at radar brukes for å finne skjulte sjøer og trygge veier?
Artikkelen omtaler hvordan bruk av radar anvendes i forskning og sikker ferdsel på Sørpolen.
Begrepskort
Strek under begreper som du mener er sentrale for å forstå innholdet i artikkelen. Skriv ned forklaring på begrepene. Lag et kort av hvert begrep hvor begrepet skrives på den ene siden av kortet og forklaringen skrives på den andre. Spør hverandre to og to.
Let etter informasjon
- Les artikkelen og strek under setninger som beskriver alle bruksområder for røntgenstråler.
- Les artikkelen en gang til og strek nå under setninger som handler hvordan forskerne på Troll bruker radarteknologi.
Leseforståelse
Bokstavelig lesing
Marker hvilke av disse setningene som tydelig er omtalt i teksten.
- En radar gir informasjon om mulige sprekker og hulrom i isen.
- Forskere har reist to ganger mellom Troll og Sørpolen med beltevogn.
Tolkende spørsmål
Marker hvilke av disse setningene som kan støttes av informasjonen i teksten:
- Sprekker som ligger mer enn 20 meter under isen, utgjør ikke noen fare for ferdsel på isen.
- Under isen på Sørpolen kan det være innsjøer.
Anvendelse av teksten
Bruk informasjon fra teksten og det du ev. kan fra før. Hvilke av påstandene nedenfor synes du virker fornuftige? Skriv ned noen stikkord som begrunner valgene dine.
- I motsetning til røntgenstråler er radar ioniserende stråling.
- I dag brukes radarteknologien stort sett til militære formål.