natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30
1A. Definisjon av geologi
Som en innledning til temaet geologi, er det nødvendig å definere begrepet på en enkel måte.
Fortell elevene at geologi handler om planeten vår, jorda – om selve jordkloden og alt det som ikke er levende. Diskuter med elevene hva på jorda som er levende/ikke levende? [Stein, luft, vann, jord.]
Skriv på tavla:
Si til elevene: Nå skal vi tegne en modell av jorda.
Tegn et tverrsnitt av jorda (evt. vis bilde på smartboard). Sett navn på: kjerne, mantel og jordskorpe. (Det er tilstrekkelig med en tredeling av jordas deler i denne omgang).
La elevene lage forside i arbeidsboka si under overskriften GEOLOGI (+ dato). La elevene skrive ned definisjonen og tegne av modellen i boka si.
Ta fram en nektarin (eller en annen frukt med stein inni) og en kniv. Si: Denne nektarinen kan også være en modell av jordkloden.
Skjær et snitt rundt midten slik at du får samme tverrsnitt som på figuren over. Snakk med elevene om sammnehengen mellom nektarinen og figuren av jorda. Bruk begrepene på figuren.
Kommentarer/praktiske tips
For at elevene skal forstå definisjonen av geologi (geologi er læren om hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg), må de ha en forståelse av av hva jordkloden er. Hvis elevene ikke har en forståelse av dette, kan det være lurt å starte på dette opplegget etter at dere har jobbet med kompetansemålet:
Fenomener og stoffer
- beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser