natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 30
2C. Dramatiser hvordan prikkene blir til
Et rollespill om prikkenes tilblivelse.
For å modellere hvordan prikkene blir til når lavaen størkner, kan man bruke dramatisering. Si til elevene: Nå skal vi lage en annen slags modell av hvordan en prikkete stein blir til.
- Kle en voksen (eller en elev) i det mørke stoffet.
- Gi alle elevene 3–4 runde post it-lapper i forskjellige farger.
- Den voksne beveger seg inni stoffet for å illustrere at den forestiller en flytende lavaklump.
- Når lavaen kjølner, begynner den å størkne og bevegelsene blir mindre. Elevene setter på post-it lappene. De skal illustrere mineralene som begynner å vokse i den avkjølende lavaen.
- Jo kaldere lavaen blir, jo mindre bevegelig er den og jo flere prikker får den.
- Til slutt er den helt stille (fast) og full av prikker med mange farger.
- Den har blitt en prikkete, magmatisk bergart.
Spør elevene: Hvordan ligner denne modellen på den modellen vi lagde med stearinlyset? [Varmt materiale som er flytende blir fast når det størkner – mineralene vokser så lenge det er varmt nok og plass nok. Når lava størkner, slutter mineralene å vokse og blir til bergarten.]
Materialer og utstyr
- Et stort, mørkt stoff (dynetrekk, laken, nervøs fløyel)
- 3–4 runde post-it lapper til hver elever i forskjellige farger (klipp evt. til noen firkantede)