Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

1A. Repetere de tre hovedbergartene

Elevene skal gå sammen i grupper, og repetere de ulike hovedgruppene av bergarter før de sorterer steinene.

Si til elevene: 

  • Nå skal dere deles inn i ekspertgrupper på 3–4 elever. Hver av gruppene får en stein. Noen grupper får prikkete stein, noen får stripete og noen får lag-på-lag stein.
  • Dere skal observere steinen nøye sammen på gruppa, og snakke om alt dere har lært om denne steinen. Hvor kommer den fra? Hva den heter på naturfagspråket? Hva er prikkene/stripene i steinen? Hvorfor er det forskjell på størrelsen på prikkene/stripene?
  • Skriv ned det dere kommer frem til på et ark.
  • Når dere blir ferdige, kan dere gå i steinsamlingen og finne flere steiner som er lik den dere har snakket om.
  • Etterpå skal vi skrive alt dere har lært på tavla.

På jakt etter tydelig mønster

Oppsummering:

Del tavla i tre kolonner:

 

Prikkete 

Stripete 

Lag-på-lag 

 

 

 

 

 

 

 

La en og en gruppe få presentere en ting de har på arket, og skriv ned stikkord av det de sier i riktig kolonne. Ha en benk eller pult stående under tavla, og la elevene legge steinene sine under riktig bergart. Modeller som er brukt i innlæringen kan gjerne ligge sammen med steinene, på riktig sted. Slik blir steinene og modellene av steinene sortert under riktig bergart og begreper, og blir til slutt en utstilling.