natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
1A. Repetere de tre hovedbergartene
Elevene skal gå sammen i grupper, og repetere de ulike hovedgruppene av bergarter før de sorterer steinene.
Si til elevene:
- Nå skal dere deles inn i ekspertgrupper på 3–4 elever. Hver av gruppene får en stein. Noen grupper får prikkete stein, noen får stripete og noen får lag-på-lag stein.
- Dere skal observere steinen nøye sammen på gruppa, og snakke om alt dere har lært om denne steinen. Hvor kommer den fra? Hva den heter på naturfagspråket? Hva er prikkene/stripene i steinen? Hvorfor er det forskjell på størrelsen på prikkene/stripene?
- Skriv ned det dere kommer frem til på et ark.
- Når dere blir ferdige, kan dere gå i steinsamlingen og finne flere steiner som er lik den dere har snakket om.
- Etterpå skal vi skrive alt dere har lært på tavla.
Oppsummering:
Del tavla i tre kolonner:
Prikkete |
Stripete |
Lag-på-lag |
|
|
|
La en og en gruppe få presentere en ting de har på arket, og skriv ned stikkord av det de sier i riktig kolonne. Ha en benk eller pult stående under tavla, og la elevene legge steinene sine under riktig bergart. Modeller som er brukt i innlæringen kan gjerne ligge sammen med steinene, på riktig sted. Slik blir steinene og modellene av steinene sortert under riktig bergart og begreper, og blir til slutt en utstilling.