natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20 minutter
1B. Sorter bildene
1. Vis fram bildene. Si til elevene: Nå skal vi bruke noen bilder som forteller om hvordan livet på jorda har utviklet seg, og prøve å sortere dem i den rekkefølgen de oppsto på jorda. Men hvordan er det mulig å vite noe om dette når det er hundrevis av millioner av år siden? [Fordi forskere har funnet fossiler og spor etter planter og dyr som levde på jorda lenge før menneskene kom.] Spør: Hva kalles forskerne som forsker på forhistorisk liv, igjen? [Paleontologer.]
2. Del opp elevene i grupper på 3–4 elever. Del ut bildene, og be elevene studere bildene og bildetitlene. Si at de nå skal jobbe slik paleontologer gjør, og legge bildene i den rekkefølgen de tror livet har oppstått.
3. La en av gruppene komme med sine antagelser og argumentere for dem. La andre grupper gjøre det samme. Så sier du til elevene: Nå har vi fått høre ulike løsninger, kanskje noen av gruppene nå vil sortere på nytt? Dere får noen minutter til å gjøre om på rekkefølgen før vi henger opp bildene i den rekkefølgen som paleontologene har funnet ut at livet på jorda har utviklet seg.
4. Introduser tidslinja (snoren du har hengt opp). Denne skal forestille jordas histore. Fest klypene bortover snora mens du leser opp det du har skrevet på dem (3 milliarder; 540 millioner; 400 millioner; 350 millioner; 300 millioner; 250 millioner; 65 millioner). Be elevene hjelpe deg å henge klypene slik at det blir riktig avstand mellom dem i forhold til tallet som står på.