natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20 minutter
4B. Oppsummer etter sorteringen
1. Oppsummer i plenum. Still spørsmål til elevene:
- Hvor mange dinosaurer er det i hver av gruppene? [Fire i fuglehoftegruppen (Ornithischia) og åtte i øglehoftegruppen (Saurischia).]
- Har dere funnet kjøttetere i begge gruppene? [Nei, bare i øglehoftegruppen (Saurischia).]
- Hvordan ser alle planteeterne ut i øglehoftegruppen? [Alle har lange halser.] (De kalles langhalser.)
- Kan noen beskrive dinosaurene i øglehoftegruppen? [Den består av alle kjøtteterne og de plantespisende langhalsene.]
- Hvilken type dinosaurer består fuglehoftegruppen av? [Bare planteetere, ingen langhalser.]
2. Oppsummer skriftlig. Skriv på tavla:
La elevene skrive setningene på tavla inn i boka si. Be dem lage en ramme rundt, som en faktaboks.
3. Del dinosaurene inn i tre grupper. Si: Nå vet vi at både planteetende langhalser og kjøttetere har øglehofter og tilhører den samme hovedgruppen av dinosaurene: øglehofte-dinosaurer. De andre planteeterne, de som ikke har lang hals, har fuglehofter og tilhører den andre hovedgruppen av dinosaurer: fuglehofte-dinosaurer. (Du kan også velge å bruke de vitenskapelige navnene: Saurischia og Ornithischia.)
Dermed får vi disse tre gruppene:
Kjøttetere, øglehofte-dinosaurer (Saurischia): microraptor, compsognathus, tyrannosaurus, allosaurus, herrerasaurus
Planteetere med lang hals (langhalser), øglehofte-dinosaurer (Saurischia): brachiosaurus, diplodocus, plateosaurus
Planteetere med kort hals, fuglehofte-dinosaurer (Ornitischia): eocursor, parasaurolophus, stegosaurus, triceratops
De kan gjerne få i lekse å forklare denne tredelingen hjemme til søsken og foreldre.