Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 30 minutter

1A. Hvem skal ut?

Dimetrodon levde for ca. 280 millioner år siden. Dimetrodon levde for ca. 280 millioner år siden. 1. Observer dinosaurer og andre krypdyr. Elevene jobber parvis. Hvert elevpar får et sett med bilder (dinosaurer og andre krypdyr). Fortell elevene at i dette settet med bilder er det to typer krypdyr – dinosaurer og andre slags krypdyr. (Til lærer: De to krypdyrene som ikke er dinosaurer, er en øgle (dimetrodon) og en krokodille).)

2. Hvem skal ut? Si: Hvem skal ut – hvilke (to) bilder er ikke dinosaurer, men andre slags krypdyr? Be elevene studere bildene nøye og se om de kan finne noen forskjeller og likheter. Si: Tenk at dere er forskere og skal finne ut hvilke av krypdyrene som ikke er dinosaurer. La elevene diskutere parvis om det er et eller flere av bildene de tror ikke er dinosaurer og begrunne hvorfor.

3. Be en av gruppene vise fram et bilde de tror ikke er en dinosaur. Be elevene begrunne hvorfor. Spør om noen av gruppene har andre forslag. Sannsynligvis vil elevene kunne enes om at krokodille skiller seg lett fra dinosaurene, utfordringen kan være Dimetrodon.

Krokodilleslekten har levd på jorda i 83 millioner år. Krokodilleslekten har levd på jorda i 83 millioner år. Si: Det er riktig at krokodillen ikke er en dinosaur, men det er ett bilde til som ikke er dinosaur. Dere skal få et tips: studer beina og se om dere kan finne noen likheter og forskjeller. [Krypdyrene som ikke er dinosaurer har beina i vinkel ut fra kroppen, mens dinosaurene har beina under kroppen.] Be elevene sortere på nytt slik at ikke-dinosaurene kan tas ut.

4. Diskuter forskjellen på dinosaurer og andre krypdyr med elevene slik at dere kan bli enige om en definisjon. [Både dimetrodon, krokodillen og dinosaurene er krypdyr, men dinosaurene har beina rett under kroppen, mens krokodillen og dimetrodon har beina i vinkel ut fra kroppen.]

Heng opp figuren av de ulike beinstillingene i klasserommet. 

5. Gå som et krypdyr. La elevene prøve å gå som en krokodille/dimetrodon og som en dinosaur for å kjenne forskjellen.