natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30 minutter
3A. Sorter planteetere og kjøttetere
1. Sorter kjøttetere og planteetere. Si til elevene: Dere skal jobbe i par og bruke ett sett av dinosaurbildene. Se nøye på de ulike dinosaurene og prøv å finne kjennetegn som viser om dinosauren er kjøtteter eller planteeter. Sorter dinosaurene i to bunker; kjøttetere og planteetere.
2. Beskriv kjennetegn. La gruppene fortelle og beskrive hvilke egenskaper de har sortert etter: Hvilke kjennetegn finner dere hos kjøtteterne? [Skarpe, spisse tenner, korte forbein, går på to bein, noen har store hoder, tydelige tær/klør…] Hvilke kjennetegn finner dere hos planteeterne? [Ikke tydelige skarpe tenner, noen har munn som ser ut som nebb, noen har lange halser, mange går på fire bein, føttene er klumpete og ligner elefantføtter, mange har «pynt» på hodet og kroppen (horn og beinplater).]
3. Noter kjennetegn. Lag en tabell med overskrift kjøtteter og planteeter. Skriv inn egenskaper som elevene foreslår. Husk å få med forskjellene på tenner og føtter.
Kjøtteter | Planteeter |
|
4. Sorter i fellesskap. Vis fram og heng opp bildene du forberedte av føtter og tenner hos planteetere og kjøttetere ved siden av tabellen. Samtal om hvordan føttene og tennene ser ut. Heng deretter i fellesskap opp dinosaurbildene i riktig kolonne:
- Kjøttetere: allosaurus, compsognathus, herrerasaurus, microraptor, tyrannosaurus
- Planteetere: brachiosaurus, diplodocus, eocursor, parasaurolophus, plateosaurus, stegosaurus, triceratops