natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20 minutter
2C. Etter lesing
1. Gå gjennom spørsmål fra de gule lappene. Be flere av elevene fortelle hvilken informasjon de fant som var relevant for spørsmålet de hadde. Still spørsmål som disse:
Hvilket spørsmål stilte du før du begynte å lese?
Hvorfor valgte du dette spørsmålet?
Hvis du fant relevant informasjon, hvordan hjalp det deg å finne svar på spørsmålet ditt?
Hvis du ikke fant svar på spørsmålet ditt, hva kan du gjøre for å finne ut mer?
2. Sorter på nytt. La elevene jobbe i grupper og sortere bildene i riktig rekkefølge og diskutere hva som kjennetegner de ulike periodene ved hjelp av leseheftet og stikkordene fra tavla.
(Som en oppfølging kan de ev. legge alle kortene med bildet ned og etter tur trekke et kort og forklare hovedtrekkene med den aktuelle perioden, hva kom før og etter?)
3. Gå gjennom tidslinja i plenum og la elevene være med å oppsummere, mens du henger opp bildene på riktig sted:
- Livets begynnelse – stromatolitter, var bakterier som laget oksygen.
- Trilobittene kom lenge etter og levde i havet i lang tid. Mange overlevde den første masseutryddelsen i jordas historie.
- Så kom fisker, og den andre masseutryddelsen. Da det etter hvert kom planter på land, begynte noen arter å leve litt på land og litt i vann – amfibier.
- Jorda ble dekket av skoger og myr for første gang, og det kom digre insekter.
- Krypdyr (reptiler) utviklet seg til mange forskjellige arter og levde mest på land.
- Så kom en stor katastrofe og utryddet nesten alt dyrelivet på jorda. Dette var den tredje masseutryddelsen, og den største hittil.
- Etter det utviklet dinosaurene seg gjennom nesten 200 millioner år. Noen av dem døde ut i den fjerde masseutryddelsen, men mange overlevde.
- Så døde også dinosaurene ut i en ny katastrofe – den femte masseutryddelsen. Men noen få overlevde og utviklet seg videre til fugler!
- Deretter utviklet pattedyrene seg, det kom blant annet blomster og mennesker, som bare har vært på jorda i svært liten tid i denne sammenhengen.
3. Gjør kunnskapen mer robust. Avslutt aktiviteten med å stille noen spørsmål som utfordrer elevenes forståelse av rekkefølgen. La dem diskutere to og to før de svarer i plenum.
Eksempler på spørsmål du kan stille:
Når var livet bare i havet? Når kom livet på land?
Spiste dinosaurer trilobitter? [Nei, trilobittene var utdødd før dinosaurene levde.]
Dinosaurene levde mellom to store katastrofer, hvor lenge levde de på jorda? [250 mill år minus 65 mill år = 185 mill år. (La elevene bruke tidslinja til å regne det ut.)]
Kom det noe bra ut av disse katastrofene? [Uten at så mange arter hadde dødd ut, ville ikke nye arter fått mulighet til å utvikle seg.]
Tenk deg at en venn inviterer deg på kino for å se en film som heter: «De første menneskenes kamp mot dinosaurene» – hva ville du si om tittelen på filmen? [Det er helt umulig – dinosaurene var utdødd lenge før de første menneskene kom].