natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 7: Vurdere materialer og produkt
Lysinstallasjonen inneholder både glass, elektronikk og andre materialer som elevene skal vurdere ut fra miljøhensyn. Kompetansemål både i kunst og håndverk og naturfag sier at elevene skal vurdere produkters livsløp i forhold til bærekraftig utvikling.
Å følge et produkt fra råvarer til avfall innebærer å undersøke hvor råvarene kommer fra, miljøbelastninger ved produksjon og transport, mulighet for gjenbruk og om arbeidsforholdene har vært gode for produsentene.
Å vurdere alle disse sidene ved lysinstallasjonsproduktet vil være omfattende, så her må elevene avgrense og fordele oppgaver seg i mellom.
Elevene må prøve å finne svar på spørsmål som:
- Hvor kommer råvarene fra og hvor langt er de transportert?
- Hvordan er råvarene produsert og bearbeidet?
- Hvilke miljøbelastninger har produksjonen medført?
- Hvor er varen produsert og under hvilke arbeidsforhold?
- Hvor lang levetid har produktet?
- Fører produktet i seg selv til miljøbelastninger?
- Hva skjer med produktet når det blir kastet?
Nettsteder elevene kan benytte:
- Informasjon om avfall på miljøstatus.no
- Kjemikalier
Elevene finner du ein oversikt over dei mest helse- og miljøskadelege stoffa ein kan finne i vanlege forbrukerprodukt. - sortere.no
Elevene kan finne sitt nærmeste returpunkt, informasjon om hvordan ulike typer avfall sorteres, samt kunnskap om gjenvinning og miljønytte. - Loop Miljøskole
Filmer og Avfallspyramiden. Avfallspyramiden bygger på avfallshierarkiet, en figur som illustrerer prioriteringene i norsk avfallspolitikk og EUs rammedirektiv for avfall. Avfall skal behandles så nær toppen av hierarkiet som mulig.