natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
1B. Demonstrasjonsforsøk
1. Demonstrasjonsforsøk. Vis frem til elevene: isblokka, loddene og ståltråden. Be dem følge med hva du gjør. Sett to pulter inntil hverandre med 10 cm mellomrom. Plasser isblokka mellom pultene. Legg ståltråden med loddene over isblokka. Be elevene følge nøye med når du henger loddene over isblokka. Gi dem følgende oppgave:
- Hva tror du kommer til å skje når loddene henger slik over isblokka? Hvorfor?
- Skriv ned det du tror kommer til å skje og begrunnelsen.
Etter 60–90 minutter ber du elevene ta frem notatene fra da demonstrasjonen ble satt i gang. Gjennomfør tenk-par-del:
- Hva har skjedd?
- Hvorfor er ståltråden inne i isen? Lag en forklaring.
- Hvorfor er ståltråden midt inni eller i bunnen av isen?
- Hvorfor blir ikke isblokka delt i to?
- Hvordan kan dette forsøket forklare isbreers bevegelse?
Gjennom demonstrasjonsøvelsen av trykksmeltepunktet skal elevene skjønne at temperaturen i isbreen bestemmer hvor mye den beveger seg. Og bevegelse er nødvendig for at isbreen skal erodere. Sett dette i sammenheng med introduksjonen av begrepet erosjon.
2. Ta frem bildesamlingen igjen. Gjennomfør tenk-par-del:
- Kan dere finne noen observasjoner i bildene som er spor etter skuring eller plukking? Begrunn med observasjoner.
Hvis elevene svarer «ja» eller «nei», følger du opp med spørsmålet «hvordan vet du det?»