natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
2A. Identifiser spor etter is og lag «geobriller»
1. Identifiser spor etter is i fast fjell – for eksempel rundsva, sigdbrudd, skuringsstriper, u-dal, svaberg. Ikke avslør de geofaglige navnene på sporene etter isen foreløpig. Begynn med å vise filmen Elever intervjuer isbreekspert. De første 7 minuttene er mest relevante for denne oppgaven. Basert på det de har observert, spør:
- Hvordan tror dere sporene på bildene har blitt dannet? Hvilken historie forteller de ulike sporene? Begrunn med observasjoner.
- Hva er de geofaglige navnene på sporene etter is i fast fjell?
2. Lag «geobriller» for spor etter is i fast fjell, slik at elevene kan observere dem ute i felt. Del ut forskerark 3.2 – «Geobriller» for spor etter is i fast fjell. Be elevene lage geobriller for spor etter is i fast fjell ved hjelp av forskerarket, og lime dem inn i feltboka si (som de lagde i utforsking 1). Si at de får bruk for dem når de skal ut og observere i felt.