natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
3C. Inne: Oppsummer feltarbeid
1. Oppsummer feltarbeidet i plenum. Når elevene har vært ute og observert spor etter is i geotopen, bør de fortelle hva de har funnet. Be to og to grupper sette seg sammen og fortelle:
- Hva fant dere? Hvor fant dere det?
- Har dere funnet forskjellige spor?
- Hva fant dere ikke? Og hva betyr det?
- Var det vanskelig, var det noen observasjoner dere var usikre på?
Etter at to og to grupper har delt, spør hvert gruppepar om de kan oppsummere hva de kom frem til og hvordan de sammenlignet funnene sine. Skriv opp på tavla slik at dere får en samlet liste med spor etter isen som klassen har funnet.
Hvis dere har muligheten, kan elevene sammenligne funnene sine med en ekspertkilde. Enten en geoforsker i nærmiljøet eller en fagbok med lokal naturhistorie. Da kan elevene eventuelt supplere lista med spor etter is i geotopen.
2. Oppdater «geobrillene» for spor etter is i fast fjell. Dersom elevene har tatt egne bilder av spor etter is i geotopen, kan de oppdatere geobrillene (atlaset for spor etter is i fast fjell) i feltboka si med egne funn fra geotopen.