natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
4A. Sorter løsmasser og sammenlign
1. Ta frem bildesamlingen igjen av landskapsformer og løsmasser. Minn elevene på at de sorterte bildene i to grupper i økt 3.1. Gi elevene følgende oppgave:
- Sorter bildene etter to kriterier:
- Løsmasser som har noe med is å gjøre
- Løsmasser som har noe med vann å gjøre.
- Begrunn med observasjoner hvorfor dere tror de er dannet av is eller vann.
- Sett bildene inn i Forskerarket 3.1. Dette er en begynnelse på ”geobriller” for løsmasser, som elevene skal lime inn i feltboka og bruke til å se etter løsmasser i geotopen.
2. Sammenlign. Etter at elevene har sortert bildene, deler du ut fagartikkelen Hva er jord, egentlig? av Olav Prestvik. Be dem sammenligne sorteringen i tabellen i artikkelen med hvordan de selv skilte mellom løsmasser i punkt 1 ovenfor. Gjør elevene oppmerksomme på at det i tabellen heter «jordarter», men at det her er i orden å bruke løsmasser som samlebegrep.
- Hva var forskjeller og likheter mellom deres observasjoner og observasjonene i tabellen (kolonnen i midten)? Trenger dere å gjøre justeringer?
- Endre geobrillene for løsmasser basert på den nye informasjonen fra tabellen i artikkelen Hva er jord, egentlig?
La elevene kort redegjøre for hva de fant i tabellen og hvordan de har brukt det til å endre løsmasseatlaset/geobrillene sine. Noen elever har kanskje oppdaget at de fleste løsmasser i tabellen har en kobling til vann – og ikke isbreer. Spør: Hva betyr det? hvordan kan vi forklare at disse løsmassene har blitt dannet?