Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

1B. Sortere bilder (inne)

Sorter bilder. Sett elevene i grupper på 3–4 elever. Del ut bildekortene (enten ferdig klippet/laminert, eller be elevene klippe dem opp). Be elevene sortere bildene. De skal sortere helt fritt, etter hvilke kriterier de vil. Her er det ingen fasit! Gå rundt og lytt mens de sorterer og diskuterer.

Begrunn sorteringen. Be en av gruppene fortelle hvordan de har sortert, og hvorfor de har sortert på den måten. Hør om flere grupper har tenkt likt, eller om andre har sortert på andre måter. 

Ark 1 i PowerPoint: Vis filmen Hva er naturmangfold? (1m 43s)

Introduser art og naturmangfoldSnakk gjerne først om mangfold generelt. Så kan dere koble det dere snakket om til naturmangfold.

Det finnes mange millioner forskjellige typer planter og dyr på jorda. Ingen vet nøyaktig hvor mange typer det finnes. Når vi snakker om forskjellige typer planter og dyr, bruker vi ofte ordet art. Er det noen som har et eksempel på en art? (Hjelp elevene å komme på noen eksempler: gråspurv, elg, blåklokke, menneske ...) En art er altså en bestemt type dyr eller plante. Når vi har mange forskjellige arter i et område, altså når det er stor variasjon av liv, sier vi at vi har et stort naturmangfold i det området.

Sorter en gang til. Se på bildene en gang til. Nå skal dere sortere etter hvor stort naturmangfold det er på bildet, altså om det er bare én art, eller om det er flere arter. Her må dere kanskje se veldig nøye etter! La elevene sortere. Oppsummer kort: Ble sorteringen annerledes? Hvorfor?

Noter begrepene. Del ut Elevheftet, og be elevene slå opp på side 1: Begrepsark. Si at arket skal brukes gjennom hele opplegget. Be elevene notere art og naturmangfold i hver sin rad i den første kolonnen. Kom gjerne fram til definisjoner av begrepene i fellesskap, men det bør ligne på noe slikt: 

art: spesiell type plante eller dyr, for eksempel bever, rødrev, blåklokke, blæretang ...
naturmangfold: variasjon av liv