natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
10B. Planlegg rom til modellhus
Ark 6 i PowerPoint. Påpek at elevene nå har fått god trening i å koble sammen deler i en elektrisk krets, og at de er klare for å begynne på modellrommene i neste økt. Vis hvordan eska elevparene skal bruke ser ut.
Si at i dag skal de bestemme hva slags rom de vil lage, hva slags lamper de vil installere og hvor lampene og bryteren skal plasseres.
Minn om at de skal installere to lamper, og at den ene skal være koblet til en bryter. Typer lamper de kan velge mellom er taklampe, vegglampe og stålampe.
Si at de også skal tenke over hva slags funksjon hver av lampene skal ha. Skal den f.eks. lyse opp et lite område eller hele rommet? Skal den gi sterkt arbeidslys eller svakere stemningslys?
Ark 7 i PowerPoint. Be elevene finne side 21 i lærlingheftet – Planlegg rom til modellhus, og si at de straks skal fylle ut denne siden. Vis at du har gjort klart stasjon med tilbehør elevparene kan velge til lampene. Presiser at de ikke skal ta i bruk tilbehøret nå, men notere og tegne det de vil bruke, slik at de har det klart når de begynner på modellrommet i neste økt. Si at mens de jobber med å fylle ut siden i heftet, kan de komme fram og vurdere hva de vil bruke av tilbehør.
De bør tenke på funksjonen til lampa når de velger tilbehør, og velge tilbehør som har form og materialer med egenskaper som passer til lampas funksjon. For å hjelpe elevene å reflektere over dette kan du f.eks. holde fram en av muffinsformene e.l. som kan brukes som lampeskjerm, og spørre: «Hvilke egenskaper har denne lampeskjermen?» «Hva slags form har den?» «Hva slags type lampe kan den passe til?»
Presiser at skissen elevene tegner på side 21 skal være helt enkel. Den skal kun vise hvor lampene og bryteren skal være og hva slags type lamper det er. Om en av eller begge lampene f.eks. skal ha lampeskjerm kan de tegne inn dette, men understrek at tegningen skal være enkel.
La elevene fylle ut side 21 i lærlingheftet.