natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 5
Repetere oppdraget. Fortell at i dag skal elevene bruke det de har lært til å løse oppdraget med å observere været og velge en passende aktivitet.
Spør: Hva har vi funnet ut de siste øktene som kan hjelpe oss å løse oppdraget? [Hvordan vi kan observere været ved å bruke synssansen, hørselssansen og følesansen, hvordan vi kan finne ut mer om været ved å måle temperatur.] Det kan være lurt å repetere hva ved været det går an å observere ved å se, hva det går an å observere ved å høre osv.
Ta fram forslagene til aktiviteter som dere skrev i økt 1. Les opp forslagene. Si: For å finne ut hvilken aktivitet som passer best til været i dag, skal vi bruke alt vi har lært til å observere været.
Planlegge observasjon. Fortell at elevene skal samarbeide to og to. La halvparten av elevparene observere været ved å se, høre og føle (sol, sky, vind, nedbør). Resten skal observere ved å lese av og notere temperatur. Si at du har satt opp tre stasjoner med termometre slik som sist. Hvis du vil, kan du la elevene gjøre begge deler.
Fortell at elevene skal ut for å observere helt til de får et signal om at de skal inn igjen (ca. 10 minutter). Spør om alle har forstått hva de skal gjøre, før du lar dem gå ut og observere.
Observere ute. Veiled der det trengs, og gi signal når du ser at elevene har fått gjennomført observasjonene.
Diskutere observasjonene inne. La elevene fortelle om observasjonene sine. Noter observasjonene på plakaten Observasjoner av været. Dersom elevene har målt litt ulike temperaturer, kan du snakke om at termometer kan være unøyaktige og jo flere målinger vi gjør, jo sikrere blir resultatet. Bli enige om hvilken temperatur dere mener stemmer best (f.eks. den flesteparten av elevene har målt, eller temperaturen som ligger midt mellom høyeste og laveste måling). Tegn inn temperaturen med en rød, vertikal linje på termometeret på plakaten. Elevene kan også ha gjort ulike sanseobservasjoner, fordi vi kan legge merke til ulike ting. Derfor er det nyttig med mange observasjoner.
Vis ark 9 i PowerPoint-presentasjonen med bilde av værsymbolene fra økt 1. Spør hvilke(t) symbol(er) som stemmer best med elevenes observasjoner. Bli enige om ett eller flere av symbolene, som du henger opp på plakaten. Si at dere nå har trukket en slutning om været basert på observasjonene dere har gjort.
Spør: Hvorfor er det nyttig å observere været ved å bruke alle sansene, i tillegg til å måle temperatur? [Får fram hvilke ulike ting vi kan observere ved å bruke de ulike sansene. Får også fram at hvis det f.eks. er vind, kan været føles kaldere enn temperaturen skulle tilsi, derfor er det nyttig å bruke sansene, i tillegg til å måle.]
Diskutere aktivitet. Vis til forslagene til aktiviteter. Spør hvilken av aktivitetene som passer best til været, og hvorfor. Bli enige om en aktivitet som dere skal gjennomføre. Dersom det er vanskelig å bli enige, kan dere velge ut to eller flere aktiviteter, slik at alle får gjort noe de har lyst til. Delta gjerne i aktiviteten selv, det kan skape enda større engasjement blant elevene.
Gratuler elevene med å ha blitt ekte vær-observatører. Fortell at dere skal observere været flere ganger i løpet av året. Gå til slutt ut og gjør aktiviteten som dere har valgt ut fra været.