Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 4: Gjennomføring

4A Forelesning og oppgave om dyrevelferd 

Gå gjennom forelesning om matproduksjon og dyrevelferd i fellesskap. La elevene jobbe i par med å løse oppgaven om vurdering av matprodukter basert på dyrevelferd Elevhefte H.

Oppsummer i plenum:

  • Hva skal til for at eggproduksjon skal få grønn merking?
  • Er økologisk melk merket grønn? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hva er forskjellen på rød og grønn merking av svinekjøtt? 
  • Bør man være kritisk til nettsteder som dyrevern.no, og i tilfelle hvorfor? Hvilken agenda kan slike nettsteder ha?

Glade kyllinger

4B Gruppearbeid 

Be elevene jobbe med å forberede en presentasjon for resten av klassen der de gir sin profil råd om kosthold og livsstil. De bør bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål til presentasjonen som finnes i Elevheftet J og K. 

4C Vurdere kilder

Be elevene ta frem Elevheftet og få oversikt over kilder de har brukt i de ulike øktene til å få informasjon om kosthold og bærekraftig matproduksjon. Informer om at de nå skal vurdere om kildene som har vært brukt er pålitelige og om innholdet er troverdig. Be elevene bruke skjema i Elevheftet I til å vurdere kildene, og så avgjøre i hvilken grad de ønsker å bruke disse i svar på oppdraget. 

4D Oppsummering 

Avtal en plan for presentasjoner i neste økt.