natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- Ute
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
Observer skyer
Be elevene beskrive skytyper og dekningsgrad på himmelen. Foreta observasjonene til fast tidspunkt hver dag i en uke.
- Hva slags type skyer er det på himmelen? La elevene diskutere i grupper hva slags skyer det er på himmelen. Del ut skyatlaset til hjelp. Fortell at det ofte kan være flere skytyper samtidig.
- Hvor stor del av himmelen er dekket av skyer? Be elevene beskrive skydekket med følgende begreper: klarvær - lettskyet - delvis skyet – skyet. Eller som brøkdeler fra klart til skyet: 0/4 – 1/4 - 2/4 – 3/4 - 4/4.
- Oppsummering: Tilbake i undervisningsrommet kan dere sammenligne observasjonene mellom gruppene og føre dem inn i værboka. Husk å notere tidspunkt og dato for målingene.
Faglig forklaring
Om skyatlaset
Radene i skyatlaset er skyer med basis (bunn) på samme høyde, de høyeste i øverste rad. En tommelfingerregel er at høye skyer er der oppe ruteflyene går. Skybasis på lave skyer kan ligge rett over eller helt ned på åser og koller.
Kolonnene i atlaset er fra spredte skyer, det meteorologen kaller lettskyet, lengst til venstre, delvis skyet i midten og heldekkende dvs. skyet lengst til høyre. I noen værsituasjoner går utviklingen mot høyre i tabellen, skydekket blir tettere og tettere utover dagen. Andre ganger mot venstre: skydekket løser seg opp.
Kommentarer/praktiske tips
Erfaringen er at selv på barnetrinnet, synes elevene det er morsommere å lære latinske navn på skyer enn norske. Flere norske skynavn er ikke i vanlig bruk.
Materialer og utstyr
- Skyatlas (vedlegg)