natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- Inne
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
Systematiser og presenter værobservasjonene
Bruk observasjonene fra skyer og måling av temperatur og nedbør og lag en beskrivelse av været. Dette bør gjøres hver dag i observasjonsuka.
Systematiser dataene
Se på værvarslene på radio, TV, Internett eller i en avis og merk dere begrepene og værsymbolene som brukes. Bruk gjerne de begrepene og værsymbolene som passer til været som dere observerer. Tegn eller kopier inn riktige værsymboler i værboka. Dager det er spesielt vær, flotte skyer eller regnbue, kan dere gjerne lage en tegning i værboka.
Presenter dagens resultater fra værstasjonen
En eller to grupper kan presentere sine målinger og observasjoner og fylle inn på en værtavle. Dette kan gå på omgang mellom gruppene fra dag til dag. Tavla bør organiseres kronologisk slik at den viser værutviklingen gjennom uka.
Kommentarer/praktiske tips
Hvert værsymbol har sin bestemte betydning. Før var værsymbolene standardisert, nå varierer det fra kanal til kanal. met.no har en fin oversikt med over værsymboler med forklaringer.
Værbok er en individuell oppgave, mens værtavla er felles for klassen. Det anbefales at vind overlates til 5.-7. trinn.
Materialer og utstyr
- værbok, digital eller i papir
- tavle
- værsymboler