natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
- biologi 1
Tidsbruk
- 15 - 30 minutter
Hender i kaldt og varmt vann
Vi gjør forsøk som viser oss at huden først og fremst kjenner temperaturforandringer. Den kan ikke måle temperaturen nøyaktig.
- Fyll tre bøtter med henholdsvis isvann, lunkent vann og varmt vann.
- Velg gjerne to elever som liker å diskutere til å gjøre eksperimentet først:
- Den ene skal ha hånden i iskaldt vann og den andre
skal ha hånden i glovarmt vann. Tell til 50. - Deretter legger begge hendene sine i lunkent vann.
- Hva kjenner de?
- Er dette vannet varmt eller kaldt? (la “kverulantene” diskutere). Hvorfor svarer de forskjellig?
- Den ene skal ha hånden i iskaldt vann og den andre
- Deretter kan alle prøve følgende etter tur:
- Ha en hånd i det iskalde vannet og en hånd i det varme vannet.
- Ta begge hendene over i det lunkne vannet.
- Hva opplever dere?
- Gir hendene forskjellig beskjed til hjernen?
Hvordan kjennes det å holde hånden i kaldt eller varmt vann og deretter i lunkent vann?
Faglig forklaring
Nervecellene som fanger opp temperaturforandringer i huden, registrerer først og fremst om det blir forandringer i temperatur, altså om det blir varmere eller kaldere. De måler ikke absolutt temperatur. Derfor vil en hånd som går fra iskaldt til lunkent, oppleve det lunkne vannet som varmt, mens en hånd som går fra glovarmt til lunkent vil oppleve lunkent som kaldt. Gjør en og samme person dette med begge hendene, vil hendene sende motsatte signaler til hjernen.
Materialer og utstyr
- 3 romslige kar eller bøtter
- isvann
- lunkent vann (romtemperert)
- varmt vann