Hopp til hovedinnhold
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Astronauthelse

Hvordan påvirkes kroppen til en astronaut av å være på den internasjonale romstasjonen (ISS)? Hva må astronautene passe på for å holde seg friske på ISS? Disse spørsmålene skal vi prøve å få svar på i dette undervisningsopplegget.

astronauthelse 5

Vektløshet

Hva er det som gjør at astronauter ser ut til å sveve eller være vektløse?

astronauthelse øre

Romsyke og balanseorganet

Mange astronauter opplever såkalt «romsyke» når de blir vektløse. For å forstå hvordan dette skjer, må vi vite litt mer om menneskekroppens nervesystem.

astronauthelse 10 NASA/V.Zelentsov

Muskler og skjelett

En astronaut er utsatt for å tape muskel- og skjelettmasse. Hvordan kan de trene for å bremse tapet?

hjerte

Blodet i kroppen

Hva skjer med sirkulasjonssystemet i vektløs tilstand? 

lærer tenker

Introduksjon

Beskrivelse av undervisningsopplegget.

 

Astronautene Michael Foreman og Randolph Bresnik installerer en kabel på utsiden av den Internasjonale Romstasjonens europeiske del, kalt Columbus. Foto: NASA Astronautene Michael Foreman og Randolph Bresnik installerer en kabel på utsiden av den Internasjonale Romstasjonens europeiske del, kalt Columbus. Foto: NASA

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen (KM827)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)