natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 2: Formidle – lage utstilling
I denne økta skal elevene få formidle det de har lært til andre ved å lage en utstilling i klasserommet og selv være formidlere av geologisk kunnskap. Elevarbeider, steiner og begreper skal representere hver av de tre hovedbergartene.
Del gjerne utstillingen i tre (slik at alle tre hovedbergartene får sin plass). Et tips kan være at et par pulter settes langs veggen der det henger bilde av en prikkete stein, begreper og vulkanbilder og eventuelt vulkanoppskrifter. Pulten kan pyntes med en duk, og prikkete steiner kan ligge oppå. Ha gjerne modellen med stearin og perler stående på bordet, slik at en elev kan fortelle om mineralene.
Gjør tilsvarende med de stripete steinene, der pulten kan pyntes med en duk som folder seg mellom de stripete steinene. Plastilinmodellen kan også ligge på pulten – gjerne en prikkete før-modell og en smadret og delt etter-modell. På veggen over kan det henge bilder av stripete stein, begrepene og elevbilder av fjellkjeder.
Det samme gjelder lag-på-lag-steinene. På veggen henger bildet av lag-på-lag-steinen, elevtegninger av landskap (fjell, elv og hav) og begrepene. På pulten kan modellen av sedimentflasken stå sammen med lag-på-lag-steiner, gjerne også noen fossiler.
Del elevene i tre grupper og la dem være eksperter på hvert sitt område. Det kan være lurt å fordele presentasjonsoppgavene, slik at alle som vil får vise modellene og fortelle om hvordan de har lest steinene, hvordan steinene har blitt dannet og hvordan elevene har jobbet med steinene. La også elevenes arbeidsbøker ligge tilgjengelig for gjennomsyn. (Det kan være lurt å gi hver elev et lite manus for presentasjon som de kan øve på i forkant).
Hvem skal inviteres? (Foreldre, fadderklasser, andre klasser?)
Til slutt kan også en eller flere elever fortelle om «vår» lokale geologi (etter et manus), om hvordan de har jobbet, samlet data (stein) og observert mønsteret og konkludert ut fra historien til hver bergart.