Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 8: Hvordan virker en bryter?

Isoporplate, stifter, ledninger og binders Foto: Liv Oddrun Voll

I denne økta undersøker elevene hva slags funksjon bryteren har, og hvordan den virker. De lager sin egen bryter ved hjelp av en binders og to metallstifter som er koblet til et batteri. I tillegg undersøker de hvordan en ekte lampebryter ser ut inni og hvordan den virker. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle om funksjonen til strømkildene batteri og stikkontakt
  • undersøke og fortelle om funksjonen til en bryter

 

Tidsbruk

8A. Dramatiser strømkilde (batteri/stikkontakt) og motstand i en krets 10 minutter
8B. Snakk om sikkerhet rundt elektrisk strøm  510 minutter
8C. Lag en bryter  1015 minutter
8D. Analyser en bryter  1015 minutter
8E. Oppsummer oppgavene med bryter  10 minutter
TOTALT 45–60 minutter