natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Hvor nyttig er det å ta testen?
I denne økta skal elevene vurdere ulike tester for å lære at testing av gener er komplekst blant annet på grunn av samspillet mellom arv og miljø. De skal avdekke kompleksitet og gå i dybden . Noen gentester gir nøyaktig svar om en sykdom, mens andre viser en viss sannsynlighet for å få en sykdom eller egenskap. De samler informasjon og må fange essensen og formulere konklusjoner . Gjennom klasseromsdiskusjonen får de erfaring med å argumentere.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- fortelle at egenskaper ofte styres av flere gener og at miljøfaktorer ofte har betydning for om egenskaper blir uttrykt
- argumentere for og mot bestemte gentester
Tidsbruk
Vurder sprintgentesten (Viten) | 10–15 minutt |
Om sykdomstester – forberedelse til diskusjon (Viten) | 30–40 minutt |
Klasseromsdiskusjon (plenum) | 20–35 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |