natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Inn i boka ut i livet
Forfatteren Karin Kinge Lindbo vokste opp på Holmlia og har skrevet flere bøker. Debut boka hennes Mormors hjerte beskriver hvordan det var å vokse opp på Holmlia på 50 tallet og kan gi oss et innblikk i hvordan området var da. I samarbeid med forfatteren ble boka også utgangspunkt for å se hva byggingen av en drabantby har gjort med naturen i området.
Gjennom lesing, forfatterbesøk og tur i nærmiljøet sammen med forfatteren har vi kombinert skjønnlitteratur, lokalhistorie og naturfag.
Høytlesing
Boka ble presentert gjennom høytlesing i alle spisepauser i tillegg til deler av noen norsktimer. Samtalen underveis var viktig, læreren stoppet opp for å få elevene til å tenke seg hvor de ulike stedene som ble presentert var.
Forfatterbesøk
Etter å ha lest boka fikk vi besøk forfatteren og diskuterte boka. Hun presenterte også andre bøker hun hadde skrevet og flere elever ble veldig inspirert. I samtalen med forfatteren var elevene veldig opptatt av hvor ulike steder fra boka var. Noen av stedene var enkle å plassere som for eksempel Søndre Aas gård, som fortsatt er en gård i full drift. Men hvor var
- Salamanderdammen
- Jordet til gartneren
- Ospekrattet til gitarkjerringa
- Steinbruddet
- Stabburet der Kia ble mobbet
Hva skjedde med disse stedene?
Disse spørsmålene ga meg som lærer et nytt perspektiv. Jeg så at boka kunne være utgangspunkt for å undersøke hva byggingen av en drabantby har gjort med naturen i området. Jeg avtalte et nytt besøk av forfatteren til våren, hvor planen var at vi skulle gå tur og oppsøke stedene elevene ønsket å finne.
Tur i nærmiljøet med forfatteren
Klassen hadde i forkant av turen blitt enige og valgt ut ulike steder de ønsket å se. Det å oppsøke disse stedene sammen med Karin Kinge Lindbo var med på å gi barna et annet forhold til lokalhistorien. Alle familiene i klassen er innflyttere i likhet med de aller fleste andre i området. Det er derfor ingen som har hørt historiene fra foreldre og besteforeldre.
Vi fikk vite at dagens parsellhage ligger på jordet til gartneren, og ospekrattet til gitarkjerringa fant vi i jordekanten på Søndre Aas gård. Ungdomsskolen ligger på en måte inni fjellet og dette var det gamle steinbruddet. Fotballbanen og skolen vår er bygget oppå en dal, hvor de fylte igjen med all fyllmassen da drabantbyen skulle bygges.
Utstilling på Holmlia bibliotek
Skolen fylte hele Holmlia bibliotek med arbeider fra Miljøskogen og på åpningen kom Karin Kinge Lindbo og hadde en samtale med elevene om hvordan de har arbeidet med bøkene hennes. De stilte også ut bilder fra forfatterturen.
Undervisning for bærekraftig utvikling
Kunnskap skaper undring og engasjement
Det stedet elevene var aller mest spent på var salamanderdammen. Da læreren spurte om hvorfor det var så mange i klassen som var interessert i salamanderdammen var svaret at de i 4. klasse hadde lært at salamander stod på rødlista. Nå var de spente og nysgjerrige på denne dammen. Da forfatteren tok oss med til sin salamanderdam fant vi en stor parkeringsplass.
På spørsmål til elevene om hvorfor de trodde at salamanderdammen ikke ble bevart svarte de at kanskje ingen av de som bygde visste om salamanderne og at ingen hadde sagt fra. Videre reflekterte vi rundt hvordan dette kunne endt annerledes og kom frem til at det er viktig med kunnskap om hvilke planter og dyr som lever innenfor et område før man forandrer det. Det betyr også at det er viktig at noen passer på og sier fra, sånn som mange elever gjorde da vi begynte å passe på Miljøskogen.