natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Ludvigsen-utvalget løfter fram Frederik II videregående skole
Ludvigsen-utvalget har overlevert utredningen sin til kunnskapsministeren og peker på prosjektet Miljøforsk ved Frederik II videregående skole.
Gjennom deltakelse i Den naturlige skolesekken ved Naturfagsenteret har lærerne ved Frederik II videregående skole utviklet Miljøforsk ved skolen. Ludvigsen-rapporten omtaler prosjektet og trekker frem elementer som flerfaglighet, bruk av ulike læringsarenaer og samarbeid med aktører utenfor skolen for å bygge elevenes kompetanser for fremtiden. Dette er spesielt fagovergripende kompetanser knyttet til bærekraftig utvikling.
Elevenes læring
Elevenes læring utvikles ved at de får mulighet og tid til å ta i bruk fagovergripende kompetanser og får tid til å reflektere over det de har lært. Å se kompetansemålene i sammenheng, slik som alle prosjektene i Den naturlige skolesekken gjør, er viktige betingelse for å få tid til å gå i dybden. Dette stiller krav til lærernes måte å jobbe på fordi det fordrer en felles læreplananalyse og samarbeid på tvers. I Den naturlige skolesekken gis det både kompetanseheving, nettverksarbeid og frikjøp av lærere til slikt arbeid.
Flerfaglige temaer
Ludvigsen-utvalget sier at bærekraftig utvikling er ett av tre flerfaglige temaer som er særlig viktige i fremtidens skole og som må være tydelige i læreplanverket, de andre to er det flerkulturelle samfunnet og folkehelse og livsmestring.
Utvalget sier også at «flerfaglig organisering av sentrale kompetanser kan være en måte å ivareta dybdelæring på i betydningen forståelse av sammenhenger.»