natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- ungdomstrinn 8-10
Tidsbruk
- Én dag til forberedelser, én dag i felt og én-to dager til etterarbeid/diskusjon.
Fjell og klimaendringer
Målet med aktiviteten er å lære om natur i ulike klimasoner og hvilke forandringer klimaendringene gjør med fjellnaturen, gjennom å gjøre den reisen norske arter må foreta når temperaturen stiger. Hvordan takler fjellarter som villrein, fjellrev, jerv, snøugle og planten issoleie klimaendringene?
- Les om fjellnaturen og hva som kan true den (Se vedlegg "Faktaark: Fjellnatur og trusler).
- Velg ut en fjelltopp, helst en som går over tregrensen. Planlegg tur med stopp i lavlandsskog, fjellskog og den alpine sonen, med fottur til fjelltopp.
- Hvilke biotiske og abiotiske faktorer kjennetegner den alpine sonen? Hvorfor er det forskjellige arter i forskjellige soner?
- Hvilke arter i lavlandsskogen er på vei oppover i fjellet?
- Evolusjon og tempo. Jordas klima og natur er i stadig endring. Hvorfor utgjør noen få graders temperaturøkning en trussel for naturen?
- Hvordan påvirker klimaendringene arter som villrein, issoleie, snøugle, jerv og fjellrev i den alpine sonen?
- Sett opp en hypotese. Hvilke arter er på vei opp i fjellet og hvordan påvirker de fjellets innbyggere?
I felt
- Første stopp: Skog i lavlandet.
Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Skog i lavlandet").
Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen. - Andre stopp: fjellskog.
Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: fjellbjørkeskog")
Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen. - Tredje stopp: den alpine sonen, vidde.
Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp").
Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet.
- Hvilke arter fra fjellskogen er på vei opp fra fjellskogen til den alpine sonen?
- Hvilke arter kan trives her når temperaturen stiger ytterligere. - Fjerde stopp: fjelltopp
Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp").
Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang
på lys, jordfuktighet og luftfuktighet.
- Hvilke arter blir presset ut når artene nedenfra kommer?
Etter tur
1. Lag rapport fra feltarbeidet (enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever).
Rapporten skal inneholde følgende:
- Tittel
- Innledning
- Begrunnelse for å se på saken
- Hypotese
- Metode
- Resultat
- Legg ved skjemaene og bilder fra hver sone.
- Kort beskrivelse av hvilke biotiske og abiotiske faktorer som skiller den alpine sonen fra lavlandsskog og fjellskog.
- Diskusjon
- Hvordan påvirker klimaendringene vil den alpine sonen i dag.
- Hvilke arter er på vei opp i den alpine sonen.
- Hvordan påvirker de alpine arter som villrein, issoleie, snøugle og fjellrev?
- Konklusjon
- Kildehenvisninger
2. Lag en powerpoint-presentasjon, hvor du presenterer dine resultater.
Materialer og utstyr
- Flora/fauna-håndbok
- Kikkert
- Fotoapparat.
- Termometer
- Feltskjema
- Notisblokk
- Penn/blyant
- Fjellstøvler, vindtette klær, regntøy
Vedlegg
Nettressurser
(artsdatabanken. no)
(senorge. no)