Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10
Tidsbruk
  • Én dag til forberedelser, én dag i felt og én-to dager til etterarbeid/diskusjon.

Fjell og klimaendringer

Målet med aktiviteten er å lære om natur i ulike klimasoner og hvilke forandringer klimaendringene gjør med fjellnaturen, gjennom å gjøre den reisen norske arter må foreta når temperaturen stiger. Hvordan takler fjellarter som villrein, fjellrev, jerv, snøugle og planten issoleie klimaendringene? 

Snøugle. Fotograf: Rich Phalin / Istockphoto. Snøugle. Fotograf: Rich Phalin / Istockphoto.

  1. Les om fjellnaturen og hva som kan true den (Se vedlegg "Faktaark: Fjellnatur og trusler).
  2. Velg ut en fjelltopp, helst en som går over tregrensen. Planlegg tur med stopp i lavlandsskog, fjellskog og den alpine sonen, med fottur til fjelltopp.
  3. Hvilke biotiske og abiotiske faktorer kjennetegner den alpine sonen? Hvorfor er det forskjellige arter i forskjellige soner?
  4. Hvilke arter i lavlandsskogen er på vei oppover i fjellet?
  5. Evolusjon og tempo. Jordas klima og natur er i stadig endring. Hvorfor utgjør noen få graders temperaturøkning en trussel for naturen?
  6. Hvordan påvirker klimaendringene arter som villrein, issoleie, snøugle, jerv og fjellrev i den alpine sonen?
  7. Sett opp en hypotese. Hvilke arter er på vei opp i fjellet og hvordan påvirker de fjellets innbyggere?

Fjellrev. Fotograf: Dmitry Deshevykh / Istockphoto. Fjellrev. Fotograf: Dmitry Deshevykh / Istockphoto.

I felt

  1. Første stopp: Skog i lavlandet. 
    Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Skog i lavlandet").
    Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen.
  2. Andre stopp: fjellskog.
    Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: fjellbjørkeskog")
    Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen.
  3. Tredje stopp: den alpine sonen, vidde. 
    Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp").
    Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet.
    - Hvilke arter fra fjellskogen er på vei opp fra fjellskogen til den alpine sonen? 
    - Hvilke arter kan trives her når temperaturen stiger ytterligere.
  4. Fjerde stopp: fjelltopp
    Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp").
    Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang
    på lys, jordfuktighet og luftfuktighet. 
    - Hvilke arter blir presset ut når artene nedenfra kommer?

Reinsdyr. fotograf: Paul Wilson / Istockphoto Reinsdyr. fotograf: Paul Wilson / Istockphoto

Etter tur

1. Lag rapport fra feltarbeidet (enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever). 
Rapporten skal inneholde følgende:

  • Tittel
  • Innledning
  • Begrunnelse for å se på saken
  • Hypotese
  • Metode 
  • Resultat
    • Legg ved skjemaene og bilder fra hver sone.
    • Kort beskrivelse av hvilke biotiske og abiotiske faktorer som skiller den alpine sonen fra lavlandsskog og fjellskog.
  • Diskusjon
    • Hvordan påvirker klimaendringene vil den alpine sonen i dag.
    • Hvilke arter er på vei opp i den alpine sonen.
    • Hvordan påvirker de alpine arter som villrein, issoleie, snøugle og fjellrev? 
  • Konklusjon
  • Kildehenvisninger

2. Lag en powerpoint-presentasjon, hvor du presenterer dine resultater.

 

Materialer og utstyr

  • Flora/fauna-håndbok
  • Kikkert
  • Fotoapparat.
  • Termometer
  • Feltskjema
  • Notisblokk
  • Penn/blyant
  • Fjellstøvler, vindtette klær, regntøy