Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15–20 minutter

3A. Plassere på skala

Ark 1 i PowerPoint. Si: Husker dere vi så på løkcellene i mikroskop?

Ark 2 i PowerPoint. Da noterte dere ned nøkkelsetningen: 

Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.

Men hvor smått er det? (snakkeboble kommer opp ved klikk)

Ark 3 i PowerPoint. Fortell elevene at de snart skal få utdelt dette arket. Gå gjennom forkortelsene m, mm, µm og nm (kommer opp ved klikk i PowerPointen).

Del ut elevark 3.

Ark 4 i PowerPoint. Gi elevene i oppgave (enkeltvis eller parvis) å plassere/skrive på 10 cm, 1 cm, 0,1 mm og 0,001 m på skalaen.

Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)

Ark 5 i PowerPoint. Gi elevene neste oppgave:

1. Hvor mange millimeter er det i en meter? [1000]

2. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en millimeter? [1000]

3. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en meter? [1 000 000. Altså er én mikrometer én milliondels meter ]

Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)

Ark 6 i PowerPoint. I denne oppgaven skal elevene jobbe parvis.

Plasser disse (skriv på arket med skalaen) der dere tror de passer inn på skalaen (elevark 3):

  • Rødløk
  • Høyden på et menneske
  • Atom
  • Bakterie
  • Virus
  • Tykkelsen på et hårstrå
  • Rød blodcelle
  • Bredden til DNA (arvestoffet)
  • Lengden til DNA

Ev. utvidelse: La elevene bruke animasjonen Cell Size and Scale til sjekke forslagene sine og justere.

Ark 7–14 i PowerPoint. Gå gjennom oppgaven i fellesskap. Fasit og noen ekstraopplysninger kommer opp i PowerPointen ved klikk.

Plasser på skalaen