Hopp til hovedinnhold

I dette undervisningsopplegget skal elevene forske på noe som er funnet inni en meteoritt. Kan det være spor av liv i verdensrommet? Elevene skal bruke bevis for å begrunne sin egen konklusjon. Underveis lærer de om hvordan cella er et system som består av flere deler som påvirker hverandre og hvordan vi kan bruke modeller for å forenkle for å forstå mer. 

Overordnete læringsmål

Elevene skal kunne:

  • beskrive at alle levende organismer er bygd opp av celler som består av ulike deler med hver sin funksjon; cellemembran, cellevæske og arvestoff
  • gi eksempler på ulike typer celler, og beskrive forskjeller og likheter mellom dyre- og planteceller
  • vurdere og bruke bevis fra egne og andres undersøkelser
  • lage en modell av cella som system
  • vurdere cellemodeller ut fra hva modellene får fram og hva de ikke får fram

 

Faglig hovedinnhold – nøkkelsetninger

Gjennom opplegget noterer elevene nøkkelsetninger på nøkkelsetningsarket sitt. De ender opp med denne teksten:

Alle levende organismer på jorda er bygd opp av en eller flere celler. Celler er så små at vi bruker mikroskop for å se dem. Alle celler har cellemembran, cellevæske og arvestoff. Cellemembranen frakter stoffer ut og inn av cella. Arvestoffet styrer det som skjer i cella.

Ulike modeller av cella kan på en enklere måte vise oss noe om hvordan den fungerer.

Vi har to hovedtyper celler: celler med cellekjerne og celler uten cellekjerne. Planteceller, dyreceller og soppceller er celler med cellekjerne. Bakterier er celler uten cellekjerne.

Ei celle er et system der alle de ulike delene av cella virker sammen. Celler består av deler som har ulike funksjoner, og vi kan kjenne igjen celletypene ut fra hvilke deler de består av.

Alle celler har celleånding for å hente energi fra næringsstoffene.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger (KM833)
      • sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon (KM843)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)