natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20–30 minutter
5A. Hva er et system?
Ark 1 i PowerPoint. Si: I siste del av denne økta skal dere forberede en spiselig modell av ei celle som dere så skal lage hjemme i grupper. Men før vi kan begynne på det, må vi se enda litt nærmere på de ulike delene i cella. I forrige økt så vi at cella består av ulike deler. Men hvorfor har cella disse ulike delene? Jo, delene har ulike oppgaver og virker sammen. Vi kan si at cella er et system, det vil si noe som består av flere deler som virker sammen.
Ark 2 i PowerPoint. Si: En sykkel er et annet eksempel på et system. En sykkel består av flere deler – disse delene virker sammen. Hvilke deler består sykkelen av? [pedaler, styre, sete, hjul, bremser, gir, kjede, ramme] Si: Alle disse ulike delene virker sammen i systemet sykkel.
Ark 3 i PowerPoint. Be elevene skrive definisjonen til system på begrepsarket:
Ark 4 i PowerPoint. Si: Hvilken funksjon har en sykkel? Altså, hva gjør sykkelen, eller hva brukes den til? [forflytte oss] Hvilken funksjon har de ulike delene på en sykkel? Bruk
tenk-par-del
[pedaler: tråkke for å drive sykkelen fram, styre: svinge, sete: sitte på, hjul: rulle på underlaget, bremser: redusere farten osv.]
Ark 5 i PowerPoint. Si: Alle disse delene har hver sin funksjon, men delene jobber sammen og gjør at vi kan bruke systemet sykkel til å forflytte oss. Si: De ulike delene har også en form som passer til funksjonen. Setet må være formet på en måte som gjør det godt å sitte på, hjulene må ha en form som gjør at de ruller godt på underlaget osv.
Ark 6 og 7 i PowerPoint. Si: Kan dere komme på andre systemer? [lampe, bil, hus, boksåpner, mobiltelefon, fabrikk, skog, økosystem ...] Si: Lampe er et eksempel på et system. Skog er et annet eksempel på et system. De ulike delene i systemene kommer opp ved klikk.
Ark 8 i PowerPoint. Si: Cella er også et system, der alle de ulike delene av cella virker sammen. Hvilke deler vet dere så langt at dyre- og planteceller består av? Bruk tenk-par-del , be i første omgang elevene tenke hver for seg og notere ned stikkord.
Del ut elevark 8: Plantecella som system og elevark 9: Dyrecella som system.
Ark 9 i PowerPoint. Si: De små delene som vi så inni cella kaller vi organeller. Disse har ulike funksjoner, slik som organene våre i kroppen har ulike funksjoner. For eksempel pumper hjertet vårt blod rundt i kroppen og lungene tar opp oksygen fra lufta. En organell betyr faktisk «et lite organ».
Si: Samarbeid to og to og fyll inn så mye dere husker i første kolonne i tabellen på arkene, så skal vi fylle inn mer etter hvert. Prøv også å fylle inn funksjonene til de ulike delene, hvis dere klarer. [cellemembran; slippe stoffer ut og inn, cellekjerne; styre det som skjer i cella, ...]