natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
A. Introduser system
Ark 2 i PowerPoint. Les følgende nøkkelspørsmål høyt: Hva er et system? Heng opp spørsmålet på begrepsveggen, under overskriften System.
Fortell at nå skal dere gjøre en aktivitet som kalles tenk-par-del. Forklar:
a. Tenk. Når du sier «Tenk», skal elevene på egen hånd tenke i ca. ett minutt på spørsmålet du har hengt opp på begrepsveggen.
b. Par. Når du sier «Par», skal elevene diskutere tankene sine med sidemannen.
c. Del. Når du sier «Del», skal elevene slutte å snakke og dele sine egne eller partnerens tanker med hele klassen.
Gjennomfør tenk-par-del til spørsmålet Hva er et system? Godta alle svar i plenumsoppsummeringen, og fortell at dette spørsmålet skal dere prøve å finne svar på i denne økta.
Merk: En god strategi når elevene skal dele i plenum er å spørre vilkårlige elevpar: «Hva snakket dere om?» for å inkludere flere enn de som vanligvis vil dele. Spørsmålsformuleringen signaliserer at det ikke er farlig om de ikke kommer med rett svar, men at du er interessert i høre hva de har diskutert og hvordan de har resonnert. Det legger til rette for at flere av elevene deltar aktivt i klasseromsdiskusjonen. Når elevene vet at i oppsummeringen kan hvem som helst bli spurt, ikke bare de som rekker opp hånda, vil dette også kunne bidra til å fokusere diskusjonen i par først.
Ark 3 i PowerPoint. Vis elevene kirsebærsteinuttakeren uten å avsløre hva dette er. Si at dette er et eksempel på et system, og vis elevene at du beveger alle delene.
Ark 4 i PowerPoint. Gjennomfør aktiviteten tenk-par-del igjen til spørsmålet: «Hvordan tror du det mystiske systemet virker?»
Ark 5 i PowerPoint. Gjennomfør aktiviteten tenk-par-del igjen til dette spørsmålet: «Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til?»
Om observasjon og slutning
Når elevene skal finne ut hvordan systemet virker, observerer de direkte. Når de skal tenke ut hva systemet kan brukes til, trekker de en slutning ved å bruke observasjonene sammen med det de vet fra før (forkunnskaper).
Ark 6 i PowerPoint. Fortell at systemet de har observert kalles en kirsebærsteinuttaker, og at det brukes til å ta steiner ut av kirsebær. Vis de ulike delene: koppen hvor kirsebæret ligger, håndtaket som kan presses ned slik at nåla stikkes inn i kirsebæret og hullet hvor steinen kommer ut. Demonstrer hvordan steinuttakeren virker med et kirsebær/en morell/en oliven.
Ark 7 i PowerPoint. Introduser begrepsveggen. Vis hvor begrepsveggen skal være. Fortell at her skal dere henge ord, setninger, plakater og tegninger framover, for å ha en oversikt over det klassen lærer i naturfag. Vis at du allerede har hengt opp en overskrift – Systemer.