natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
D. Oppsummer lesemålet og introduser form
Ark 14 i PowerPoint. Hvilke deler består sparkesykkelen av? [styre, forgaffel, bremser, forhjul, bakhjul, ståbrett]
Spør om elevene har funnet informasjon i teksten som hjelper dere å svare på spørsmålet: Hva er funksjonen til de ulike delene av en sykkel? Be dem fortelle hvor i teksten de fant informasjonen. Oppsummer med å påpeke at de ulike delene av en sykkel har en funksjon som gjør at sykkelen kan fungere som den skal.
Ark 15 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og la en av elevene henge den på begrepsveggen:
Ark 16 i PowerPoint. Se tilbake på noen deler av boka.
Les s. 4 og 5 for elevene. La deretter elevene få svare på spørsmålene du stiller, ett og ett av gangen:
Hva om hjulet til sykkelen hadde hatt en annen form? Ville funksjonen fortsatt vært den samme?
Kunne hjulet ha rullet hvis det var firkantet?
Hva om hjulet var slapt som en gummistrikk?
Veiled elevene til å komme fram til at formen til hjulet hjelper hjulet å fungere som det skal.
Ark 17 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og be en av elevene henge den opp på begrepsveggen under nøkkelsetningen om funksjon:
Ark 18 i PowerPoint. Hvorfor er en sparkesykkel et system? (Er elevene usikre kan du lese s. 8 og 9 på nytt, og du kan vise til nøkkelsetningen på begrepsveggen: Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.) [En sparkesykkel, som er satt sammen av alle delene sine, er et system.]
Et system kan være laget av flere systemer. Består sparkesykkelen av flere systemer? Hvilke? Dersom elevene ikke nevner det, kan du lese s. 6 og 7 på nytt for å understreke at f.eks. hjulet, som er en del av systemet sykkelen, også er et eget system som består av deler som jobber sammen.
Ark 19 i PowerPoint. Hvorfor er det nyttig å tenke på noe som et system? Hvorfor skal vi tenke på en sparkesykkel som et system, og ikke bare som en sparkesykkel? [Hvis du prøver å finne ut hvordan noe fungerer. Det å tenke på systemer hjelper oss å forstå formen og funksjonen til hver del og hvordan de jobber sammen.]