natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 5–10 minutter
2B. Gjennomgå begrepet egenskap
Ark 7 i PowerPoint. Spør: «Hvorfor tror dere vinduer er laget av glass og ikke tre?» [Glass er gjennomskinnelig.] «Hvorfor er klær laget av for eksempel bomull og ikke sement?» [Bomull er tøyelig, mykt, kan holde deg varm.] Påpek at alt det elevene har nevnt er eksempler på egenskaper.
Si: «Alle materialer har egenskaper.» Spør om elevene har hørt ordet egenskap? Få fram at egenskaper er kjennetegn ved et materiale. For eksempel hvordan materialet ser ut eller føles.
Ark 8 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt og heng den på begrepsveggen:
Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 2 under overskriften Materialer og egenskaper.
Ark 9 i PowerPoint. Si: «De fleste metaller har egenskapen å være hardt. En av egenskapene til gummi er at det er lett å bøye.» Spør: «Hva er egenskapene til glass?» [Hardt, skjørt, kan være gjennomsiktig, kan være skarpt.] «Hva er egenskapene til tre?» [Det flyter, er sterkt.] «Hva er egenskapene til leire?» [Det kan formes lett, lukter.]
Ark 10 i PowerPoint. Si: «Alle gjenstander er laget av forskjellige materialer. En bil er laget av blant annet metall, glass og gummi. Materialene som en gjenstand er laget av, har forskjellige egenskaper. Metall har for eksempel egenskapen å være hardt og sterkt, og glass har egenskapen å være gjennomskinnelig.» Fortell at hva slags egenskaper en gjenstand har, avhenger av hva slags materialer gjenstanden er laget av.
Ark 11 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og heng den på begrepsveggen:
Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 3 under overskriften Materialer og egenskaper.