natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
2D. Analyser ulike deler av ei lampe
Ark 15 i PowerPoint. Fortell at elevene skal jobbe i grupper på fire. Hver gruppe får en konvolutt med en tabell og utklipte lapper som beskriver enten formen, materialene, egenskapene eller funksjonen til ulike deler av ei lampe: lampeskjermen, lyspæra og ledningen. Fortell at de skal plassere hver av lappene i tabellen der de mener de hører hjemme.
Del ut konvolutter og la elevene sette i gang. Gå rundt mens de jobber, og veiled etter behov. Minn om at de kan bruke begrepsveggen og notater og nøkkelsetninger i lærlingheftet til hjelp.
Ark 16 i PowerPoint (NB: pass på å ha PowerPointen i fremvisningsmodus, slik at ikke fasiten vises for tidlig). Når elevene har plassert lappene, oppsummerer dere i plenum. Spør en av gruppene hvilken av lappene som beskriver materialene til lampeskjermen. Spør deretter om noen av de andre gruppene har valgt en annen beskrivelse, og diskuter dere fram til enighet. Si at fagfolk også jobber på denne måten: De diskuterer ofte ulike forklaringer før de blir enige. Deretter viser du fasiten til én og én rute i tabellen.
Ark 17 i PowerPoint. Spør: «Hva tror dere å analysere noe betyr?» Ta imot flere svar. Oppsummer med å få fram at å analysere noe betyr å undersøke deler av noe nøye. Fortell at nettopp det har elevene gjort nå – de har analysert ulike deler av ei lampe, ved å undersøke hva slags materialer, egenskaper, form og funksjon hver del har.
Skriv «analysere» i kolonnen for naturfagsord. Skriv «undersøke deler av noe nøye» i kolonnen for hverdagsord.