natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter
12B. Under og etter lesing
Les boka Møt en elektriker i plenum. Stopp underveis og knytt innholdet fra boka til lesemålet på tavla – Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør?
«Ligner dette på noe vi har gjort?» [Stephanie setter inn lamper i et hus. Elevene har satt inn lamper i et modellhus.]
Ark 6 i PowerPoint. Etter side 6–7: Spør:Ark 7 i PowerPoint. Etter side 8–9: «Ligner dette på noe vi har gjort?» [Stephanie legger rørene med ledninger og koblingsklemmer inni veggen. Elevene la sine ledninger og koblingsklemmer utenpå modellrommene. Når rommene settes sammen til et hus, ligger rørene med ledninger og koblingsklemmer inni veggen som hos Stephanie.]
Ark 8 i PowerPoint. Vis bilde i PowerPoint av koblingsklemmen elevene har brukt. Vis bilde av en ekte koblingsboks. Si: «Koblingsklemmen dere har brukt er en forenkling, en modell, av en vanlig koblingsboks.» Vis bildet i PowerPoint av hvordan en ekte koblingsboks ser ut.
Ark 9 i PowerPoint. Etter side 12–13: Spør: «Har modellrommene våre sikringsskap?» [Nei. Det går ikke like mye strøm i våre ledninger som i ledningene i et vanlig hus, derfor trengte vi ikke det. Men vi tok hensyn til sikkerhet ved å sørge for at koblingene våre var gode og å oppbevare batteriene på en trygg måte.]
Ark 10 i PowerPoint. Etter side 14–15: Si: «Hvorfor skrur Stephanie av strømmen før hun begynner å jobbe?» «Har dere tatt hensyn til sikkerhet når dere har jobbet med elektriske koblinger?» «Hvordan?» [Har brukt batterier i koblingene i stedet for strøm fra stikkontakt, fordi det går mindre strøm i et vanlig batteri. Oppbevart batteriene på en trygg måte. Sørget for at koblingene i kretsen har vært gode.]
Ark 11 i PowerPoint. Etter side 16–17: «Ligner dette på noe vi har gjort?» [På samme måte som Stephanie, har elevene lest koblingsskjema med symboler når de har koblet elektriske kretser.]
Ark 12 i PowerPoint. Vis bilde i PowerPoint både av koblingsskjemaet elevene har brukt og et ekte koblingsskjema. Spør: «Hvordan er koblingsskjemaet vi har brukt likt som det elektrikere bruker?» [Begge skjemaene er enkle skisser med symboler. Symbolet for koblingsboks (koblingsklemme) og lampe er likt i begge skjemaene.]
Spør: «Hvordan er de to koblingsskjemaene forskjellige?» [Symbolet for bryter er ulikt i de to skjemaene. I tillegg symboliserer én rett strek i det ekte koblingsskjemaet to ledninger som leder strøm hver sin vei. I skjemaet elevene har brukt, symboliserer strekene bare én ledning som leder strøm én vei – de svarte den ene veien og de røde den andre veien.]
Ark 13 i PowerPoint. Når dere er ferdige å lese, ber du elevene finne fram side 22 i lærlingheftet igjen og se om de har endret mening om påstandene.