natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 5–10 minutter
12D. Oppsummer nøkkelsetninger om systemer, materialer og egenskaper
Ark 15 i PowerPoint. Be elevene se på side 1 i lærlingheftet, på nøkkelsetningene om systemer, materialer og egenskaper. Påpek at disse nøkkelsetningene er nyttige på tvers av temaer i naturfag, og trenger ikke nødvendigvis handle om elektrisitet.
Si at også disse nøkkelsetningene kan knyttes til flere av aktivitetene dere har gjort. Gjennomgå hver av nøkkelsetningene, og be elevene foreslå aktiviteter dere har gjort som kan knyttes til dem:
[F.eks.: Sammenlignet funksjonen til ulike lamper. Beskrevet funksjonen til lampa de tok bilde av.]
[F.eks.: Analysert ulike deler av kretsen til ei lampe, og sett på hvordan delene jobber sammen. Koblet sammen deler som jobber sammen i en elektrisk krets.]
[F.eks.: Beskrevet funksjonen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), av ulike deler av den elektriske kretsen til ei lampe (batteri, stikkontakt, bryter, kontaktstykke) og delene i modellkretsen de koblet.]
[F.eks.: Beskrevet formen til deler av lampa de tok bilde av (lampeskjerm, lampekropp etc.), og formen til lampesokkel og ledning. Bestemt form på lampene i modellrommet ut fra lampenes funksjon.]
[F.eks.: Beskrevet hvilke materialer lampa de tok bilde av er laget av. Analysert materialene til ledning og kontaktstykke.]
[F.eks.: Observert at noen materialer har egenskapen å lede strøm (kroppen, metall, vann), og noen har egenskapen å isolere strøm (plast, tre).]
[F.eks.: Sammenlignet ulike typer lamper, diskutert hvilke egenskaper de har og hvilke materialer de er laget av – f.eks. at ei gatelykt har egenskapen å være slitesterk fordi den er laget av metall. Lært at ledningen leder strøm fordi den har metall innerst.]