natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 3
Ark 30 i PowerPoint. Gi ny informasjon i oppdraget om at det kan være noe hormonelt som er årsaken til Marens symptomer. Si at vi da trenger å vite mer om hva hormoner er.
Ark 31. Puslespill. Forklar at elevene skal få utdelt hver sin puslespillbrikke der det står H for hormon eller M for målcelle. Be dem vente med å se på brikkene, mens de sprer seg rundt i rommet og står stille. Be dem nå se på brikken sin. Står det en M for målcelle, blir de stående stille. Står det H for hormon, går de rundt i klasserommet for å finne puslespillbrikken som passer sammen med sin bit.
Når elevene har funnet hverandre, skal de gjøre instruksen som står på brikken.
Ark 32. Oppsummer om hormoner. Fortell at puslespilleiken er en modell av hormonsystemet, den viser oss noe om hvordan hormonsystemet virker. Spør: Hva kom fram i puslespilleiken og hva kom ikke fram? [Stemmer: hormoner beveger seg rundt til bestemte steder i kroppen, når de finner riktig sted skjer det noe. Stemmer ikke: blod, kjertelceller]
Ark 33–34. Sammenligne nerve- og hormonsystemet. Si at dere nå har snakka om både nerve- og hormonsystemet. Be elevene bruke et Venn-diagram for å beskrive hva de mener er likt og ulikt mellom de to systemene. Oppsummer i fellesskap.
Ark 35–36. Om hormonhermere. Fortell at hormonhermere ligner på og virker som hormoner. Noen ganger er det ønskelig å bruke hormonhermere (medisiner, prevensjon osv.), andre ganger utilsiktet og/eller skadelig (i kosmetiske produkter, doping osv.) Del ut noen produkter som elevene skal finne ut om inneholder hormonhermere eller ikke ut fra tabellen med oversikt over hormonhermere. Be elevene gå inn på www.svanemerket.no/miljo/kjemikalier/hormonforstyrrende-stoffer for å finne ut mer om hormonhermere og om dette kan være årsaken til Marens symptomer [ser antagelig ikke tydelige symptomer i så ung alder, vil være mer langtidseffekter].
Ark 37. Nøkkelsetninger. Gå gjennom nøkkelsetningene i plenum og be om forslag til hvordan setningene kan fullføres. Få fram at flere varianter kan gi god mening. Vis et forslag til svar.
Ark 38. Koble til oppdraget. Be elevene bruke disse lenkene for å finne og begrunne årsaken til Marens symptomer:
- https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/tsb/fakta-om-rusmidler
- https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/doping/doping-og-skadevirkninger/