Hopp til hovedinnhold

I dette opplegget får elevene i oppdrag å finne ut hvorfor to elever oppfører seg annerledes enn før. De skal gå inn i rollen som helsesykepleieren som møter de to elevene, og gjennom opplegget skal de finne ut og begrunne hva de mener har skjedd og gi råd for å hjelpe dem videre. Gjennom arbeidet med oppdraget lærer de om hvordan nerve- og hormonsystemet virker.

Overordnete læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive i hovedtrekk og sammenligne hvordan nervesystemet og hormonsystemet virker
  • bruke relevant teori for å forklare hvordan ulike stoffer kan påvirke systemene
  • vurdere egne og andres forklaringer
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger (KM833)
      • sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene (KM808)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)