natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Signalsystemene i kroppen
I dette opplegget får elevene i oppdrag å finne ut hvorfor to elever oppfører seg annerledes enn før. De skal gå inn i rollen som helsesykepleieren som møter de to elevene, og gjennom opplegget skal de finne ut og begrunne hva de mener har skjedd og gi råd for å hjelpe dem videre. Gjennom arbeidet med oppdraget lærer de om hvordan nerve- og hormonsystemet virker.
Overordnete læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive i hovedtrekk og sammenligne hvordan nervesystemet og hormonsystemet virker
- bruke relevant teori for å forklare hvordan ulike stoffer kan påvirke systemene
- vurdere egne og andres forklaringer
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
10. trinn
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger (KM833)
- sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene (KM808)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring (TT1)