natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 3: Gjennomføring
3A Bærekraftig produktvalg
Gjennomfør aktiviteten Bærekraftige produktvalg der elevene skal velge en sort eple basert på kriterier for bærekraftig utvikling. Aktiviteten er beskrevet i presentasjonen.
3B Forelesning om bærekraftig matproduksjon
Gå gjennom forelesning, film og refleksjonsoppgaver om bærekraftig matproduksjon i fellesskap.
3C Leseoppdrag og bygge argumenter
Del klassen i to, halvparten skal være for og halvparten imot EAT-dietten.
Alle leser artikkelen: EAT-dietten: Hva skal vi spise, hva skal vi tro? og setter strek under alle argumenter for (+) og imot (-) slik at de har et nyansert bilde av saken.
Elevene skal lage tre setninger hver der de argumenterer for sitt syn (enten for eller imot):
- Startsetning «Jeg er for EAT-dietten fordi …»
- Startsetning «Jeg er imot EAT-dietten fordi …»
3D Debatt – EAT-dietten
Sett elevene i par (der én er for og én er imot). La elevene presentere argumentene sine, annenhver gang. Be dem vurdere argumentene og diskutere om de kan bli enige om et felles standpunkt.
3E Plenum oppsummering
Hvert par deler om de ble enige om et felles standpunkt. Hvilke argumenter var utslagsgivende?
3F Gruppearbeid
La elevene jobbe med oppsummering av «hva har vi lært?» i Elevheftet G.
3G: Oppsummering
- Hva har vi lært i dag som vi kan bruke til oppdraget?