natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 1: Gjennomføring
1A Plenum: Presentasjon av oppdraget
Del elevene i grupper på 3–4. Gi elevene digital tilgang til hvert sitt Elevhefte. Presenter oppdraget og be hver gruppe velge ett av følgende yrker:
- Barista
- Innkjøpssjef i en klesbutikk
- Innkjøpssjef for en TV-forhandler
- Frisør
Del ut oppdraget (pdf) til den bransjen gruppene har valgt. Gi gruppene beskjed om å lese oppdraget og finne ut av hvilke produkter de skal undersøke. Gi elever som ønsker en ekstra utfordring oppdraget fra X: Materiale til elever som trenger en ekstra utfordring, forhandler for mobiltelefoner (pdf).
Ta en felles gjennomgang på gruppenes produkter samt hvordan de skal presentere løsningen på oppdraget.
1B Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling
Del elevene i grupper på 3 og vis grubletegningen på storskjerm. I gruppene skal de lese hvert utsagn, diskutere hvilket utsagn de er mest enig i, og om de mener noe annet.
1C Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling
Se filmen What is sustainability? i fellesskap og gå gjennom arkene om bærekraftig utvikling i presentasjonen.
1D Plenum: Film
Forberedelse: Be elevene tenke over hvilken dimensjon av bærekraftig utvikling denne filmen legger mest vekt på.
Se følgende klipp av filmen Sweatshop i felleskap:
Episode 2 - Ungdommene blir kjent med Sokty (25) som er tekstilarbeider.
-
Klipp 1: 1:45 - 3:20
-
Klipp 2: 6:50 - 08:40
Episode 4 - Ungdommene reflekterer over tekstilarbeidernes lønn
-
Klipp 3: 10:30 - 13:00
Etterarbeid: be elevene komme med sine tanker om hvilken dimensjon innen bærekraftig utvikling denne filmen hadde mest vekt på.
1 E Gruppe: produktmerking og bærekraftig utvikling
Elevene skal nå jobbe med å bli kjent med ulike typer produktmerking og reflektere over hvordan de kan hjelpe oss som forbrukere å gjøre forbruksvalg som støtter en bærekraftig utvikling.
Sorter produktmerker I
La elevene jobbe i par. Del ut de tre ringene og de 18 produktmerkene fra "Produktmerker og bærekraftsdimensjoner"(pdf). Be elevene lese forklaringen til hvert merke og legg det på den ringen de mener det hører til. Dersom de mener et merke kan ligge i flere ringer, velg den ringen de synes passer best.
Sorter produktmerker II
Etter at merkene er plassert, gi gruppene figuren som illustrerer bærekraftig utvikling (de tre ringene sammen). Be elevene fordele merkene på nytt, men det er nå mulig å bruke de 4 feltene der flere enn en ring inngår (akseptabelt, rettferdig, gjennomførbart, bærekraftig). Be elevene skrive inn sine forslag til hvilke produktmerker som passer i de 4 feltene i Elevhefte B.
Deling i plenum: Ta en felles oppsummering i plenum der elevene deler hvilke produktmerker de mener passer i området:
- akseptabelt
- gjennomførbart
- rettferdig
- bærekraftig
Diskuter også de som var vanskelig å plassere.
1F Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt.
Oppsummer at dere i denne økta har hatt fokus på bærekraftig utvikling og hvordan man kan kjenne igjen ulike produktmerker som kan hjelpe oss å ta bærekraftige forbruksvalg. Neste økt handler også om produkters bærekraftighet men i et utvidet perspektiv. Ved å se på produkters livsløp kan vi vurdere hvor bærekraftig ulike stadier i et produkts livsløp er.