Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Bærekraftige produktvalg

smarttelefoner

I denne økta får elevene oppdraget om å tre inn i rollen som innkjøpsansvarlig i en bedrift og undersøke ulike produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftperspektiv. Elevene introduseres for de ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og hvordan produktmerking kan gi oss som forbrukere informasjon om et produkts bærekraftighet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive og gi eksempler på ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling
  • forstå hva produktmerking er, og finne informasjon om hva de betyr
  • vurdere hvilke dimensjoner av bærekraftig utvikling noen produktmerker gir oss informasjon om

Tidsbruk

1A. Plenum: Presentasjon av oppdrag

10 minutter

1B. Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling

10 minutter

1C. Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling

15 minutter

1D. Plenum: Film Sweatshop

20 minutter

1E. Gruppe: Produktmerking og bærekraftig utvikling

20 minutter

1F. Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt

15 minutter

TOTALT

 90 minutter