natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 2: Gjennomføring
2A Plenum: Hvem skal ut?
Start timen med «hvem skal ut»-oppgaven. La elevene jobbe i par med å argumentere hvilken som skal ut. Ta noen innspill i plenum. Oppsummer, her er ingen fasit, men man må ha gode argumenter for å hevde at noen skal ut. For å skape en bærekraftig utvikling må verdenssamfunnet jobbe med tre dimensjoner; sosiale forhold, økonomi og miljø. For å ta beslutninger som omhandler bærekraftig utvikling handler det ofte om politikk.
Be elevene repetere deres oppdrag samt hva de skal bruke kunnskapen om bærekraftig utvikling til.
2B Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter
Forbered elevene på at de skal løse første del av oppdraget: lage en bærekraftsanalyse av de to produktene for både produsent og forbruker. Gå gjennom eksemplet med hakkede tomater.
La elevene jobbe i gruppene sine, med produktene de skal vurdere innen bransjen de har valgt. De skal nå lage en bærekraftsanalyse av de to produktene på samme måte som med de hakkete tomatene og skrive inn informasjonen de finner i resultatene på de to plakatene sine. Om de ikke finner noe informasjon kan de sette spørsmålstegn. Her er ingen fasit, men det er elevenes vurdering som gjelder basert på den informasjonen de klarer å finne om produktene.
2C Plenum: Bærekraftsanalyse av produkt
Ta en gjennomgang med elevene og diskuter hvor mye informasjon de fant om hhv produksjon (produsent) og bruk (forbruker) av produktet innen de tre dimensjonene. Drøft i felleskap hvor lett/vanskelig det er å finne informasjon og vurdere informasjonen i forhold til bærekraftighet. Denne diskusjonen er viktig fordi det ofte kan være vanskelig å finne informasjon og å skille mellom produsent og forbruker perspektiv.
2D Gruppe: Sortering produktmerking livsløp
Minn elevene på at dere tidligere har jobbet med produktmerker og bærekraftig utvikling. Infomer dem om at dere nå skal se på et produkts livsløp og deretter finne ut av hvilke stadier produktmerkene gir oss informasjon om.
Del ut produktmerkene fra økt 1 og bruk Livsløpsfiguren i Elevhefte C. Elevene skal nå sortere merkene etter hvor i livsløpet de passer inn. Ta en felles oppsummering i plenum: Se på forslaget i presentasjonen og diskuter om dere er enige.
2E Gruppe: Vurdere livsløpet til et produkt
La elevene jobbe i par. De skal nå vurdere livsløpet til hakkede tomater basert på informasjonen som produktmerkene gir.
- Hvilke produktmerker har boksen med hakkede tomater? Hva betyr produktmerkene?
- Plasser dem i de ulike stadiene i produktets livsløp og skriv inn figuren.
Vis forslaget og diskuter: er dere enige?
2F Lag logo og bedriftsnavn
La elevene finne et passende navn og lage en logo som reflekterer den bærekraftige profilen til bedriften de har valgt. Navnet og logoen er en del av det som skal presenteres i økt 4.