Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Produkters livsløp

befolkningen i en hånd

I denne økta skal elevene bruke kunnskapen fra økt 1 til å lage en bærekraftsanalyse av egne produkter. De skal deretter lære om livsløpet til produkter. Aktivitetene gir elevene mulighet til å bli kjent med ulike typer produktmerker og hva slags informasjon de kan gi om livsløpet til et produkt.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • lage en bærekraftsanalyse av ulike produkter
  • finne informasjon om og vurdere stadiene i produkters livsløp
  • formidle et bærekraftsbudskap gjennom tekst og bilde

Tidsbruk

2A. Gruppe: Hvem skal ut?

5 minutter

2B. Gruppe: Løse oppdrag I Bærekraftsanalyse av produkter

30 minutter

2C. Plenum: Bærekraftsanalyse av produkter

10 minutter

2D. Gruppe: Sortering produktmerking livsløp

15 minutter

2E. Gruppe: Vurdere produktets livsløp

15 minutter

2H. Gruppe: Lag logo og bedriftsnavn

15 minutter

TOTALT

 90 minutter