Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 4 x 45 min.

Bilvoks

Hvordan kan vi lage en god bilvoks?

Bilpleie Foto: Stahlkocher CC-BY-SA-3.0 via Wikimedia Commons

 

Mange bilpleieprodukter inneholder helse- eller miljøskadelige stoffer. I produktenes datablader finner vi informasjon om produktets innhold, faresetninger og sikkerhetssetninger (H- og P-setninger). 

I dette opplegget skal elevene reflektere over hvorfor vi bruker bilvoks, og hva voksen må inneholde. De skal lage sin egen bilvoks og lage varedeklarasjon. Elevene skal sammenligne innholdet i sin egenproduserte bilvoks med varedeklarasjonen på andre typer bilvoks. Bilvoksen skal prøves ut på en lakkoverflate og vurderes ut fra tre kvalitetskriterier for bilvoks.

Elevene skal undersøke varedeklarasjonen og databladet til ulike bilpleieprodukter og sette seg inn i aktuelle fare- og sikkerhetssetninger som gjelder de aktuelle produktene.

Elevene lager til slutt en brosjyre for sitt produkt, som fremhever bilvoksens positive egenskaper, for eksempel kvalitet, miljøhensyn med mer. 

 

Nettressurser