natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Opplevelser i skog
Lærerveiledning for undervisningsopplegg
Feltbaserte oppgaver til bruk i skog. Hensikten er å få barn og unge til å bli glade i å ferdes i skogen, og å bli kjent i nærområdene. Skogen er en biotop som alle har et forhold til, og som er relativt lett å komme til i en eller annen variant uansett hvor man befinner seg. Skog egner seg særlig for å vise relasjonene som finnes mellom naturen og mennesker, og hvordan mangfoldet, (som er særlig høyt i skog) er sårbart for menneskenes forvaltning av naturen ut ifra et syn på naturen som økonomisk ressurs.
Undervisningsopplegget består av syv ulike aktiviteter:
- Lag natursti i skogen i nærområdet
Hensikten med oppgaven er at elevene skal bli kjent med ulike typer av sportegn, dyr og planter som finnes i nærmiljøet i løpet av året.
- Finner du forskjellen på naturskog og planteskog?
Bli kjent med et skogsområde i nærmiljøet med lite menneskelig aktivitet. Lær artsnavn på trær og å se forskjell på plantet skog og uberørt skog.
- Hva er en eventyrskog?
Naturvernforbundet har definert eventyrskog som opplevelsesrik skog. Se nærmere på hvilke opplevelser du får av ulike typer skog.
- Lag en historie om et kulturminne i skogen
Finnes det en setervoll, gammel bro, oppbygd vei en skog i nærmiljøet. La eleven utforske området, la elevene fantasere om hvem de tror har holdt til her før.
- Bærtur i skogen
La elevene få plukke og smake på bær som blir modne på ettersommeren. På denne måten kan elevene bli kjent med ulike typer av bær.
- Rollespill skogbruk/friluftsliv
Her kan elevene drøfte spørsmål, formulere argument, skille mellom meninger og fakta samt vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet.
- Lag et akvarium for klasserommet. Akvarium med dyr og planter fra en dam eller et tjern i skogen gir elevene en mulighet til å opplever naturens under.
Nøkkelord:
Skog i nærmiljøet, mangfold i naturen, sanser, naturfag, gjenkjenne og beskrive, biologisk mangfold, feltarbeid, systematikk.