natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Demonstrasjon av balansesansen
La en elev sette seg i stolen. (Ideelt sett bør eleven få bind for øynene og hørselsvern slik at disse sansene er blokkert, men eleven kan også bare lukke øynene samtidig som det er så stille som mulig i rommet.)
- Eleven skal sitte med hendene på lårene eller på armlenene og peke tomlene i retningen som stolen snurrer i. Begynn å snurre stolen jevnt og sakte (eleven vil peke i riktig retning). Hvis stolen snurrer med jevn fart, vil eleven etter hvert tro at stolen ikke snurrer lenger. Når du da stopper stolen forsiktig, vil eleven tro at stolen snurrer i motsatt retning. Be eleven åpne øynene og fortelle om sanseinntrykkene sine. Be resten av klassen om å prøve å forklare hvorfor eleven reagerte som hun/han gjorde.
- Eleven sitter i stolen med øynene igjen. Hodet bøyes fram, og nesa peker til høyre eller venstre. Begynn å snurre stolen. Etter 30 sekunder, be eleven om å snu hodet i motsatt retning. Be eleven beskrive hvordan det kjentes ut, og be resten av klassen forklare hva som skjedde.
- Eleven sitter i stolen med øynene igjen og hodet bøyd framover slik at nesa peker ned mot fanget. En annen elev står ca. 7–10 m unna stolen og holder opp et ark eller et annet objekt. Begynn å snurre stolen sakte. Stopp stolen samtidig som du ber eleven åpne øynene og reise seg fra stolen. Be eleven peke på arket/objektet som står et stykke unna stolen. Elevens overkropp vil sannsynligvis bevege seg i en retning fordi balanseorganet registrerer en stor bevegelse. Det kan være vanskelig å peke rett mot objektet, men samtidig registrerer øynene forholdene rundt og vil sannsynligvis klare å peke ganske rett mot objektet. Balansesansen vår er en kombinasjon av mange forskjellige signaler hjernen får, blant annet syn.
Tilleggsspørsmål:
Hva tror du skjer med balansesystemet til Luca når han returnerer til jorda? [Balanseorganet trenger også tid til omstilling etter endt romferd, for å tilpasse seg den kontinuerlige påvirkningen fra gravitasjonen. Sannsynligvis vil Luca også da i 2–3 uker oppleve svimmelhet og ubehag hver gang han lukker øynene.]
Faglig forklaring
Forklaring til punkt 1: Når stolen med eleven (og balanseorganet hennes/hans) begynner å snurre, henger væsken i balanseorganets kanaler igjen og bøyer flimmerhårene i kanalene. Dette sender signaler til hjernen om at en bevegelse finner sted. Etter en kort stund vil væskebevegelsen være lik stolens bevegelse og kroppen tror at bevegelsen har stoppet opp. Når stolen stoppes, vil balanseorganet også stoppe opp, men væsken i kanalene fortsetter å bevege seg og bøyer flimmerhårene i balanseorganet motsatt vei, slik at kroppen tror at stolen snurrer motsatt vei.
Forklaring til punkt 2: Når eleven snur på hodet, blir balanseorganet også snudd umiddelbart i forhold til fartsretningen. Væsken i balanseorganet vil også endre sin bevegelse, men det skjer saktere og denne endringen beveger flimmerhårene i motsatt retning. Hjernen får signal om en stor endring i bevegelse, og det kan føles litt ubehagelig. Eleven blir svimmel, og noen kan også bli kvalme.
Balanseorganet er tilpasset et liv på jorden. Bárnáy-stol-aktiviteten viser at balansen vår er meget ømfintlig, og at hjernen vår er raskt ute med å tolke sansesignalene den samler inn. Romsyken som astronauter kan oppleve mens de er vektløse, kan være et stort hinder for arbeid og velvære. Men den viser også at nervesystemet vårt er et effektivt system som raskt prøver å gjøre det som er best for kroppen. Heldigvis er kroppen vår også veldig tilpasningsdyktig, og etter noen dager vil de fleste symptomene på romsyke være borte.
Kommentarer/praktiske tips
«Bárnáy-stol» er oppkalt etter Róbert Bárnáy, en lege som forsket på hvordan balanseorganet fungerer. For dette arbeidet fikk han nobelprisen i medisin i 1914.
En Bárnáy-stol brukes under trening av piloter og astronauter for å demonstrere hvordan sansene våre påvirker kroppens balansesystemer. Dette er viktig trening fordi disse personene ofte kan komme i situasjoner der balansesystemet blir forvirret. Da er det viktig at de ikke stoler blindt på kroppens signaler, men også bruker for eksempel instrumenter i flyet til å orientere seg.
Svingstolen bør svinge lettest mulig for best resultat. Du bør teste stolen på forhånd f.eks med en frivillig testperson.
Materialer og utstyr
En svingstol som er stabil og svinger lett.