Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 25–40 minutter

4B. Hvilken celletype kan meteoritten være?

La elevene fortsatt sitte i par.

Ark 18 i PowerPoint: Hvilken type celle kan ev. meteorittfunnet være?

Be elevene først tenke to–tre minutter hver for seg før de diskuterer i par og noterer. Del gjerne ut de laminerte versjonene av meteorittbildet til elevparene.

Oppsummer i plenum.

Ark 19 i PowerPoint: Les oppgaven i den blå boksen.

Be hvert elevpar skrive ned sitt forslag. La parene presentere sitt forslag for resten av klassen, eller la hvert par bytte en elev med en i et annet par slik at de kan presentere hverandres forslag til hverandre.

PowerPoint – økt1.4 meteoritt

 

 

Kommentarer/praktiske tips

Poenget med en slik oppgave er å stimulere kreativiteten og få elevene til å tenke utenfor boksen. Dette kan særlig trigge de som trenger litt ekstra utfordringer.

Nettressurser