natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 25–40 minutter
4B. Hvilken celletype kan meteoritten være?
La elevene fortsatt sitte i par.
Ark 18 i PowerPoint: Hvilken type celle kan ev. meteorittfunnet være?
Be elevene først tenke to–tre minutter hver for seg før de diskuterer i par og noterer. Del gjerne ut de laminerte versjonene av meteorittbildet til elevparene.
Oppsummer i plenum.
Ark 19 i PowerPoint: Les oppgaven i den blå boksen.
Be hvert elevpar skrive ned sitt forslag. La parene presentere sitt forslag for resten av klassen, eller la hvert par bytte en elev med en i et annet par slik at de kan presentere hverandres forslag til hverandre.
Kommentarer/praktiske tips
Poenget med en slik oppgave er å stimulere kreativiteten og få elevene til å tenke utenfor boksen. Dette kan særlig trigge de som trenger litt ekstra utfordringer.
Nettressurser
(forskning. no)